Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

557
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی بر خودکارآمدی، آگاهی از منافع و نکات ایمنی در فعالیت بدنی زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 111

چکیده

 زمینه و هدف: در دوران بارداری بنا به دلایلی همچون عدم آگاهی کافی و نداشتن خودکارآمدی, فعالیت های بدنی زنان باردار کاهش پیدا می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر خودکارآمدی, آگاهی از منافع و نکات ایمنی در فعالیت بدنی زنان باردار در سال 1397 اجرا شد. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای تجربی با دو گروه مداخله و کنترل بود. 144 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی جنوب تهران به صورت تخصیص تصادفی مراکز به دو گروه کنترل و مداخله (هر کدام 72 نفر) تقسیم شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سؤالات زمینه ای, پرسشنامه های خودکارآمدی فعالیت بدنی, منافع فعالیت بدنی, نکات ایمنی فعالیت بدنی حین بارداری و نسخه کوتاه پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ) بود. در گروه مداخله, آموزش ها طی یک ماه به گروه مداخله ارائه گردید. جهت بررسی تأثیر مداخله, پرسشنامه ها 3 ماه بعد برای هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. یافته ها: متغیرهای زمینه ای به جز سن ازدواج (400/0p=) و میزان تحصیلات همسر (032/0p=) بین دو گروه با هم اختلاف معنادار نداشتند. میانگین نمره خودکارآمدی فعالیت بدنی, در دو گروه قبل از آموزش باهم اختلاف معنادار نداشت ولی میانگین آن بعد از مداخله در دو گروه معنی دار بود (014/0p=), همچنین در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش با هم اختلاف معناداری داشتند (001/0p<). نمره آگاهی از منافع (قبل از آموزش 552/0p=, بعد از آموزش 002/0p=) و نکات ایمنی فعالیت بدنی (قبل از آموزش 95/0p=, بعد از آموزش 001/0>p) در دوران بارداری قبل از آموزش با هم اختلاف معنادار نداشتند ولی بعد از آموزش بین دو گروه اختلاف معنادار مشاهده شد. در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش از نظر وضعیت فعالیت بدنی اختلاف معناداری مشاهده شد (002/0p=). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که انجام یک مداخله آگاهی بخش می تواند برای بهبود آگاهی زنان باردار از منافع و نکات ایمنی فعالیت بدنی در دوران بارداری و همچنین بهبود خودکارآمدی آنان برای انجام فعالیت بدنی در دوران بارداری مؤثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، عاطفه سادات، شکیبازاده، الهام، صادقی، رویا، طل، آذر، رحیمی فروشان، عباس، و محبی، بهرام. (1398). تأثیر مداخله آموزشی بر خودکارآمدی, آگاهی از منافع و نکات ایمنی در فعالیت بدنی زنان باردار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(11 )، 98-111. SID. https://sid.ir/paper/366121/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی عاطفه سادات، شکیبازاده الهام، صادقی رویا، طل آذر، رحیمی فروشان عباس، محبی بهرام. تأثیر مداخله آموزشی بر خودکارآمدی, آگاهی از منافع و نکات ایمنی در فعالیت بدنی زنان باردار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(11 ):98-111. Available from: https://sid.ir/paper/366121/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه سادات موسوی، الهام شکیبازاده، رویا صادقی، آذر طل، عباس رحیمی فروشان، و بهرام محبی، “تأثیر مداخله آموزشی بر خودکارآمدی, آگاهی از منافع و نکات ایمنی در فعالیت بدنی زنان باردار،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 11 ، pp. 98–111، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا