مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف: مطالعات متعددی نشان داده اند که شیوع نزدیک بینی با تحصیلات افزایش می یابد. اما مطالعاتی که بر روی نوجوانان انجام گیرد کم هستند. هدف از این مطالعه مقایسه نمره هوش ذهنی در میان دانش آموزان با و بدون خطاهای انکساری می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 392 دانش آموز (4 گروه) از 10 دبیرستان در سال 2016 در اهواز صورت گرفت. شرکت کنندگان به چهار گروه شامل نزدیک بین (98 نفر), دوربین (98 نفر), اسفروسیلندر (98 نفر), و نرمال (98 نفر) تقسیم شدند. نمره هوش بین این چهار گروه مقایسه شد. ارزیابی نمره هوش بر اساس دو آزمون Raymond Bernard Cattell's و Raven's Progressive Matrix صورت گرفت. یافته ها: میانگین دانش آموزان 9/0 ± 3/15 سال بود. تعداد پسران و دختران به ترتیب 187 و 205 نفر بودند. در هر سه گروه مبتلا به عیوب انکساری, فراوان ترین نمره IQ مربوط به نمره حد مرزی (borderline) بود در حالیکه در گروه نرمال فراوان ترین گروه نمره ضعیف داشتند. نمره IQ در گروه نزدیک بین (002/0=P value) و دوربین (036/0=P value) به طور معناداری بالاتر از نرمال بود. اما تفاوت معناداری بین گروه اسفروسیلندر با گروه نرمال (104/0=P value), نزدیک بین و دوربین (104/0=P value) و همچنین دوربین و اسفروسیلندر (104/0=P value) مشاهده نشد. نتیجه گیری: یافته های مطالعه چند مرکزی ما ارتباط مثبت بین نزدیک بینی و نمره IQ را تایید می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاتمی نیا، غلامرضا، عامریان، محمد، شجیرات، زینب، و قاسمی راد، الهام. (1398). ارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 18(2 )، 153-159. SID. https://sid.ir/paper/366246/fa

    Vancouver: کپی

    خاتمی نیا غلامرضا، عامریان محمد، شجیرات زینب، قاسمی راد الهام. ارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1398؛18(2 ):153-159. Available from: https://sid.ir/paper/366246/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا خاتمی نیا، محمد عامریان، زینب شجیرات، و الهام قاسمی راد، “ارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزی،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 18، no. 2 ، pp. 153–159، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button