مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف در دوره های کارآموزی, دانشجو در تعامل با مربی و محیط آموزش بالینی, مفاهیم آموخته شده نظری و عملی قبلی را در موقعیت های واقعی و روی بیماران واقعی به کار می بندد؛ لذا هرگونه ضعف در فرآیند آموزش بالینی, موجبات ضعف و کاهش کارآیی کارآموزان را در محیط کار واقعی فراهم خواهد کرد. به نظر می رسد شکاف نسبتا عمیقی در روند آموزش علمی رشته ارتوز و پروتز و عملکرد بالینی دانشجویان وجود دارد و آموزش های بالینی موجود, توانایی لازم را برای ابراز مهارت بالینی به دانشجو نمی دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه ها و شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی است. روش بررسی تحقیق کیفی حاضر با رویکرد تجزیه وتحلیل محتوایی قراردادی بر دانشجویان سال آخر رشته ارتوز و پروتز دانشگاه های علوم پزشکی ایران, علوم پزشکی اصفهان, علوم بهزیستی و توان بخشی و موسسه آموزش عالی هلال ایران انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بوده و از مصاحبه در قالب بحث گروهی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. فرآیند جمع آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع ادامه داشت. جهت انجام فرآیند تحلیل داده از نظریه شی یه و شانون بهره گرفته شد. درستی و صحت و دقت تحقیق بر اساس معیارهای Guba&Lincoln صورت گرفت. یافته ها پس از تجزیه وتحلیل داده ها و طبقه بندی کدها, هفت مضمون «وجود برنامه مدون آموزشی», «شیوه های یاددهی و ارزشیابی», «خصوصیات فردی», «شیوه های ارتباطی دانشجو در محیط بالین», «فضا و امکانات آموزشی», «سیاست های سازمانی» و «رویکردها و رویه های آموزشی» ایجاد شد. این هفت مضمون شامل 19 زیرمضمون بود. مشارکت کنندگان در طی این مطالعه به اموری نظیر جمعیت زیاد گروه های کارآموزی, تعداد و تنوع کم بیماران مراجعه کننده, بی توجهی گروه آموزشی به دوره های کارآموزی, بی توجهی به سرفصل های آموزشی, تجربی کاربودن استادان و استفاده نکردن از وسایل و تجهیزات مدرن در ساخت وسایل تاکید کردند. نتیجه گیری براساس نتایج پژوهش چنین به نظر می رسد که خصوصیات انسانی اهمیت ویژه ای در آموزش بالینی دارند. مداخله درحیطه عناصر انسانی در توان گروه های آموزشی نیست؛ اما شناخت آن ها می تواند موجبات بهبودی دوره های کارآموزی را فراهم آورد. بازنگری در برنامه های کارآموزی بالینی با استفاده از نتایج این مطالعه می تواند مسیر دست یابی به اصلاح وضعیت مذکور را به دنبال داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی، سعید، کمالی، محمد، مبارکی، حسین، شفارودی، نرگس، و سعیدی، حسن. (1397). شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی: مطالعه کیفی. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/366414/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی سعید، کمالی محمد، مبارکی حسین، شفارودی نرگس، سعیدی حسن. شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی: مطالعه کیفی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/366414/fa

    IEEE: کپی

    سعید شهابی، محمد کمالی، حسین مبارکی، نرگس شفارودی، و حسن سعیدی، “شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی: مطالعه کیفی،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button