مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

443
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانی­ های مهم­ دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه, این پژوهش با هدف "بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران" انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه­ تجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعه­ کننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه­ ای محقق­ ساخته براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس ازتائید روایی و پایایی, طی دو مرحله (قبل و یک­ ماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون, مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 18 و آزمون­ ها­ ی آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد. یافته­ ها: بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل (53/9± 81/117) و بعد (72/9± 97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنی­ داری مشاهده شد (001/0P=)؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه کنترل قبل (14± 06/128 ) و بعد (50/14± 13/133 ) نیز افزایش معنی­ داری مشاهده شد (001/0P=). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9± 97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14± 13/133 ) نیز مشاهده شد (001/0P=). نتیجه­ گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران, انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه می­ شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مختاری نوری، جمیله، جلالی، مینا، پرنده، اکرم، و جوادی، مهروز. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران. آموزش پرستاری، 8(2)، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/366594/fa

Vancouver: کپی

مختاری نوری جمیله، جلالی مینا، پرنده اکرم، جوادی مهروز. اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(2):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/366594/fa

IEEE: کپی

جمیله مختاری نوری، مینا جلالی، اکرم پرنده، و مهروز جوادی، “اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 2، pp. 37–43، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366594/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button