مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,062
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران دبیرستانی شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 232 | صفحه پایان 240

چکیده

 زمینه و هدف: چاقی و اضافه وزن دوران نوجوانی از بزرگ ترین و شایع ترین مشکلات بهداشتی در کشورها و یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی و سلامت افراد به شمار می رود. استراتژی پیشگیری و درمان چاقی بالاترین اولویت را در حیطه ی سلامت عمومی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دانش آموزان دختر دبیرستانیِ دچار اضافه وزن و چاقی طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی مداخله ای از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل است و روی 120 دانش آموز دختر دبیرستانی چاق و دچار اضافه وزن که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند, انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسش نامه ی رفتار تغذیه ای بود که در دو نوبت قبل و 3 ماه بعد از آموزش از سوی دانش آموزان تکمیل شد. بعد از انجام پیش آزمون مداخله ی آموزشی طی 6 جلسه ی آموزشی برای گروه آزمون انجام گرفت, درنهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و از طریق نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای دو تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: قبل از انجام مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک, میانگین نمرات سازه های مختلف الگو و رفتار تفاوت آماری معناداری با هم نداشتند. بعد از مداخله ی آموزشی, تفاوت معناداری در میانگین نمرات رفتار, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, موانع درک شده, راهنمایی برای عمل و خودکارآمدی بین دو گروه آزمون و شاهد دیده شد (0/05>P). در حالی که در میانگین نمایه ی توده ی بدنی و وزن دانش آموزان بعد از مداخله در گروه آزمون و شاهد, تفاوت معنی داری حاصل نشد (0/05

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باجی، زهرا، باعثی، اسداله، شاکری نژاد، قدرت اله، تهرانی، معصومه، حاجی نجف، سعیده، و جاروندی، فرزانه. (1397). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران دبیرستانی شهر اهواز. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(3 )، 232-240. SID. https://sid.ir/paper/242360/fa

Vancouver: کپی

باجی زهرا، باعثی اسداله، شاکری نژاد قدرت اله، تهرانی معصومه، حاجی نجف سعیده، جاروندی فرزانه. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران دبیرستانی شهر اهواز. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(3 ):232-240. Available from: https://sid.ir/paper/242360/fa

IEEE: کپی

زهرا باجی، اسداله باعثی، قدرت اله شاکری نژاد، معصومه تهرانی، سعیده حاجی نجف، و فرزانه جاروندی، “بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران دبیرستانی شهر اهواز،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 3 ، pp. 232–240، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242360/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا