مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 110

چکیده

 مقدمه خشم, هیجانی است که به دلیل اثرات اجتماعی آن و نیز نقش آن در بیماری های قلبی عروقی همواره مورد توجه است. هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه بر خشم و نشخوار خشم بود. این بسته آموزشی بر اساس نظریه کرنیس و با استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی طراحی شد. روش این پژوهش از نوع آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش, دانشجویان دانشگاه شیراز, شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند و شرکت کنندگان شامل 50 نفر از دانشجویانی بود که برای همکاری در پژوهش اعلام آمادگی کرده بودند که به تصادف در دو گروه 25 نفره (گروه کنترل و گروه آزمایشی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده, پرسشنامه های نشخوار خشم ARS و سیاهه چندبعدی خشمMAI بودند که در مراحل پیش آزمون و پس آزمون توسط شرکت کنندگان تکمیل گردیدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل, آموزشی دریافت نکردند. یافته ها تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد پس از اجرای بسته آموزشی, تفاوت معناداری در ابعاد نشخوار خشم شامل افکار خشمناک پس از رویداد, افکار انتقام, خاطرات خشم برانگیز و درک علت ها و نیز ابعاد خشم شامل برانگیختگی خشم, موقعیت های خشم برانگیز و خشم درونی شده در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل ایجاد شد. . نتیجه گیری این بسته آموزشی می تواند با ایجاد آگاهی نسبت به خویشتن, رشد پردازش شناختی بدون سوگیری, شکل دهی رفتار برخاسته از ارزش های فرد و کمک به برقراری رابطه ای اصیل, فرد را در جهت اصالت خویشتن سوق دهد که پیامد آن دست یابی به عزت نفس ایمن و نهایتا, کاهش خشم و نشخوار خشم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فیروزبخت، سمیرا، جوکار، بهرام، فولادچنگ، محبوبه، حسین چاری، مسعود، و فضیلت پور، مسعود. (1398). طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(5 )، 99-110. SID. https://sid.ir/paper/367037/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزبخت سمیرا، جوکار بهرام، فولادچنگ محبوبه، حسین چاری مسعود، فضیلت پور مسعود. طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(5 ):99-110. Available from: https://sid.ir/paper/367037/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا فیروزبخت، بهرام جوکار، محبوبه فولادچنگ، مسعود حسین چاری، و مسعود فضیلت پور، “طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 5 ، pp. 99–110، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button