Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

718
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال های 1390 تا 1395

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 زمینه و هدف: موتورسواری یکی از دلایل عمده سوانح ترافیکی در جاده ها محسوب می شود و موتورسواران به عنوان آسیب پذیرترین کاربران جاده محسوب می شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان تهران انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی اطلاعات کلیه مرگ های مرتبط با تصادفات موتور سیکلت درطی سال های 1390 تا 1395 با همکاری سازمان پزشکی قانونی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد. یافته ها: از 2098 مورد فوت شده در تصادفات موتورسیکلت, 8/95 درصد مرد و 2/4 درصد زن بودند. میانگین سنی در متوفیان 7/17± 9/28 سال با بیشترین فراوانی در گروه سنی 18 تا 24 سال (6/30 درصد) بود. مهم ترین علت نهایی منجر به فوت ضربه به سر (1/64 درصد) بود. از نظر وضعیت متوفی, 7/73 درصد از متوفیان راننده و 6/22 درصد ترک نشین بودند. بالاترین میزان مرگ و میر در افرادی با تحصیلات زیر دیپلم (8/62 درصد) و دارای شغل آزاد (2/38 درصد) مشاهده شد. مکانسیم عمده تصادفات موتورسیکلت ناشی از برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (6/76 درصد) بود. بیشترین موارد تصادف در مناطق درون شهری (80 درصد) رخ داده بود و اکثر متوفیان در بیمارستان فوت نمودند. نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای مرگ و میر در مردان, سنین جوانی, افراد با تحصیلات پایین, جاده های درون شهری و همچنین این مطلب که ضربه به سر علت مرگ اکثر متوفیان را تشکیل می داد اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فروزش، مهدی، برزگر، عبدالرزاق، قادی پاشا، مسعود، ولی یاری، سمیرا، و خادمی، علی. (1399). بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال های 1390 تا 1395. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 27(3 )، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/367695/fa

    Vancouver: کپی

    فروزش مهدی، برزگر عبدالرزاق، قادی پاشا مسعود، ولی یاری سمیرا، خادمی علی. بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال های 1390 تا 1395. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1399؛27(3 ):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/367695/fa

    IEEE: کپی

    مهدی فروزش، عبدالرزاق برزگر، مسعود قادی پاشا، سمیرا ولی یاری، و علی خادمی، “بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال های 1390 تا 1395،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 27، no. 3 ، pp. 19–26، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367695/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا