مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط گرایش به تفکرانتقادی با مهارت استدلال بالینی رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 259 | صفحه پایان 270

چکیده

 مقدمه: قضاوت در موقعیت های خطیر بالینی, تصمیم گیری برای حفظ حیات در مشکلات پیچیده و تفکر در مواقع بحرانی نیاز به تفکر انتقادی در حوزه سلامت را الزامی می نماید. این مطالعه به منظور بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی با مهارت استدلال بالینی در رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1396 انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی جامعه آماری شامل دستیاران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396 بیمارستان های الزهرا و امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام پذیرفت و 48 دستیار شامل 22 پسر (45. 8 درصد) و 26 دختر (54. 2 درصد) در این مطالعه شرکت نمودند. اطلاعات توسط پرسش نامه های سمتاک (سنجش میل به تفکر انتقادی کالیفرنیا) و سنجش میزان مهارت استدلال بالینی (Diagnostic thinking inventory) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس تحلیل گردید. نتایج: از میان شرکت کنندگان6/89 درصد ازگرایش مثبت و قوی به تفکر انتقادی و4/10 درصد از گرایش متزلزل برخوردار بودند. میانگین نمره مهارت استدلال بالینی13/105 از مجموع150 نمره بود. از نظر آماری بین گرایش به تفکر انتقادی و میزان مهارت استدلال بالینی در کل ارتباط معنادار مشاهده نشد (198/0p=) اما در سطح خرده مقیاس ها ارتباطات جالب توجهی ملاحظه گردید. نتیجه گیری: با استفاده از نتایج خرده مقیاس های تفکر انتقادی می توان کیفیت امتحانات انتخاب دستیار را ارتقا بخشید و و اهمیت این دو مساله در امر تصمیم گیری بالینی و ارتقای سطح مهارت های بالینی لزوم توجه بیشتر به این مساله در حوزه سلامت و ایجاد تغییرات و گنجاندن فعالیت هایی برای ارتقای آنها در برنامه های آموزشی دستیاران را ضروری می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقری، مهدی، امید، اطهر، کهن، محمود، و محمدی کیا، سیداحمد. (1398). ارتباط گرایش به تفکرانتقادی با مهارت استدلال بالینی رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 259-270. SID. https://sid.ir/paper/368246/fa

    Vancouver: کپی

    باقری مهدی، امید اطهر، کهن محمود، محمدی کیا سیداحمد. ارتباط گرایش به تفکرانتقادی با مهارت استدلال بالینی رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):259-270. Available from: https://sid.ir/paper/368246/fa

    IEEE: کپی

    مهدی باقری، اطهر امید، محمود کهن، و سیداحمد محمدی کیا، “ارتباط گرایش به تفکرانتقادی با مهارت استدلال بالینی رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 259–270، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button