مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل عوامل مقصد محور موثر بر گرایش به مقصد و طول مدت اقامت گردشگران مطالعه موردی: شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 69

چکیده

 ازجمله مهم ترین راه های درآمدزایی و برون رفت از مشکلات اقتصادی درصحنه های بین المللی, ملی, منطقه ای, ناحیه ای و محلی تقویت صنعت گردشگری و توجه ویژه به آن است. کلان شهر مشهد, به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) و دارا بودن جاذبه های متنوع دیگر, پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگران دارد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل مقصد محور موثر برجذب و مدت اقامت گردشگر در شهر مشهد می باشد که به منظور دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی با استراتژی داده بنیاد بهره گرفته شده است. بدین ترتیب که نظرات خبرگان در ارتباط با عواملی که می توانند بر گرایش و طول مدت اقامت گردشگران در شهر مشهد موثر باشند, طی مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شده سپس به کمک روش داده بنیاد, مفاهیم, کدهای باز و مقوله های مرتبط استخراج و استنباط گردید. پس از انجام دوازده مصاحبه و بررسی و تفسیر داده ها, 34 مقوله فرعی در قالب 7 مقوله اصلی استخراج گردید و اشباع نظری حاصل شد. نتایج نشان می دهد که عوامل «قانونی و دولتی» (مدیریت یکپارچه, تدوین و اجرای قوانین حامی گردشگر, عوامل ایدیولوژیک و روابط بین المللی, ثبات حاکمیت و امنیت ملی, استقرار و توسعه دولت الکترونیک), «مدیریتی» (مدیریت فضای کالبدی شهر, توجه به مبلمان شهری, مدیریت تصویر برند مقصد, مدیریت ترافیک, سوغات, توسعه سرمایه گذاری پایدار), «رفاهی» (اقامت و اسکان, تسهیلات حمل ونقل, خوراک, رویدادها, مراکز تجاری و بازارهای محلی, ایمنی و امنیت, تبدیل ارز و سهولت خرید, راهنمای گردشگر, بهداشت و درمان), «زیرساختی» (مسیرهای دسترسی به مقصد و جاذبه های آن, زیرساخت های گردشگری و فضاهای سرگرمی و تفریحی, پایگاه های داده و اطلاعات, امکانات ارتباطی و مخابراتی), «اقتصادی» (هزینه های گردشگری, تسهیلات مالی گردشگری), «فرهنگی اجتماعی» (اعتماد اجتماعی, نگرش جامعه میزبان, تعامل جامعه میزبان) و «بازاریابی» (آموزش, هوشمند سازی, آگاهی رسانی و تبلیغات برای گردشگران, آگاهی رسانی و تبلیغات برای سرمایه گذاران, تحقیقات) به عنوان عوامل مقصد محور بر گرایش و طول مدت اقامت گردشگر در شهر مشهد تاثیر دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورنگ، علی، پورنگ، ناهید، و غیورباغبانی، سیدمرتضی. (1399). ارائه مدل عوامل مقصد محور موثر بر گرایش به مقصد و طول مدت اقامت گردشگران مطالعه موردی: شهر مشهد. گردشگری شهری، 7(2 )، 51-69. SID. https://sid.ir/paper/369408/fa

    Vancouver: کپی

    پورنگ علی، پورنگ ناهید، غیورباغبانی سیدمرتضی. ارائه مدل عوامل مقصد محور موثر بر گرایش به مقصد و طول مدت اقامت گردشگران مطالعه موردی: شهر مشهد. گردشگری شهری[Internet]. 1399؛7(2 ):51-69. Available from: https://sid.ir/paper/369408/fa

    IEEE: کپی

    علی پورنگ، ناهید پورنگ، و سیدمرتضی غیورباغبانی، “ارائه مدل عوامل مقصد محور موثر بر گرایش به مقصد و طول مدت اقامت گردشگران مطالعه موردی: شهر مشهد،” گردشگری شهری، vol. 7، no. 2 ، pp. 51–69، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button