مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

125
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از «استعدادبرتر» تا «مرجع شدن»: مفهوم سازی نوین دربستر حمایت دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 زمینه و هدف: رشد اقتصادی و رفاه ملت ها به سرمایه انسانی آنان وابسته است. سرمایه انسانی متشکل از فراگیران بااستعداد بوده و پرورش ایشان تا دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی راهبردی است. هدف این پژوهش تبیین مراتب رسیدن به مرجعیت علمی در سطح فردی است. همچنین به نمونه اقداماتی اشاره می کنیم که دانشگاه ها می توانند برای پرورش دانشجویان بااستعداد انجام دهند تا بتوانند مراتب ارتقاء فردی به سمت مرجع بودن را طی نمایند. : روش بررسی این مطالعه به شیوه مدل سازی در مطالعات کیفی (Qualitative research model building) هدایت شده است. : یافته ها مراتب ارتقاء فردی را در 5 دسته قرار داده ایم. استعدادبرتردر ارتباط با هوش قوی وخدادادی به همراه فراهم بودن زمینه تقویت آن در طول تحصیل معنا می یابد. استعدادان برتری که باپشتکار فردی و حمایت سیستم, مهارت ها و دانشی ممتاز را کسب نمایند را با واژه خبره می شناسیم. فرد خبره ای که تحت شرایطی بتواند خدمتی برتر بیافریند را در زمره نخبگان تعریف می گردد. سرآمدان زمینه بهره مندی دیگران از دانش و مهارتش را فراهم می آورند, در این طبقه شکل گیری قطب ها و پیشتازی در علم و دانش مطرح می گردد. در صورتی که ممتازبودن و یکتایی فردی برای دیگران شناخته شده و مورد احترام باشد فرد به سطح مرجعیت علمی رسیده است. در این سطح اخلاق و منش حرفه ای بسیار حایز اهمیت می گردد. ازآنجا که دانش و دانشمند, از محصولات دانشگاه ها می باشند, سیاستگذاران و مدیران دانشگاهی به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا در یک بستر حمایتی, افراد با استعداد براساس تلاش خود در مسیر رشد علمی قدم بردارند. نتیجه گیری: در این مطالعه, مدلی مفهومی که مسیر ارتقاء فردی را به تصویربکشد وواژگان را در هرسطح به خوبی تبیین نماید ترسیم کرده ایم. براساس مدل ارایه شده, هر فرد در نظام آموزش عالی, می تواند همزمان با کسب علم و تجربه در رشته و تخصص مربوطه, خود را به صفاتی آراسته نماید که علاوه برتاثیرگذاری موفق در جامعه و خارج از مرزهای کشور, به گونه ای جاودان بماند که آیندگان نیز به حضور او درکشور افتخار نمایند. همچنین به راهکارهایی که زمینه سازوارتقاء دهنده رشداستعدادها, دردانشگاه های کشور باشد اشاره شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقدوست، علی اکبر، دشتی رحمت آبادی، مرضیه، یزدانی، شهرام، حسینی ابرده، مریم، و دهنویه، رضا. (1398). از «استعدادبرتر» تا «مرجع شدن»: مفهوم سازی نوین دربستر حمایت دانشگاهی. طب و تزکیه، 28(4 )، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/370727/fa

    Vancouver: کپی

    حقدوست علی اکبر، دشتی رحمت آبادی مرضیه، یزدانی شهرام، حسینی ابرده مریم، دهنویه رضا. از «استعدادبرتر» تا «مرجع شدن»: مفهوم سازی نوین دربستر حمایت دانشگاهی. طب و تزکیه[Internet]. 1398؛28(4 ):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/370727/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر حقدوست، مرضیه دشتی رحمت آبادی، شهرام یزدانی، مریم حسینی ابرده، و رضا دهنویه، “از «استعدادبرتر» تا «مرجع شدن»: مفهوم سازی نوین دربستر حمایت دانشگاهی،” طب و تزکیه، vol. 28، no. 4 ، pp. 1–12، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button