مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اکتشافی بین عقاید معرفت شناختی و یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه: یادگیری خودراهبر فرآیندی است که در آن یادگیرندگان مسؤولیت برنامه ریزی اجرا و ارزشیابی یادگیری خود را بر عهده دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه اکتشافی بین عقاید معرفت شناختی و یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان پرستاری انجام شد. روش ها: این مطالعه در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) به روش توصیفی و از نوع همبستگی با جامعه آماری که به تفکیک در دو دانشگاه به تعداد 436 و 387 نفر بود, به اجرا در آمد. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به ترتیب از دو دانشگاه تعداد 159 و 141 نفر به عنوان نمونه برآورد گردید. ابزار پژوهش دو پرسشنامه ی خود راهبری و معرفت شناسی بودکه در پژوهش های قبلی روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 انجام پذیرفت. نتایج: ضرایب همبستگی بین مؤلفه های خود راهبری (خود مدیریتی, تمایل به یادگیری و خودکنترلی) به ترتیب با مؤلفه های "حقیقت روشن و آشکار است" 251/0, 361/0 و430/0, "تفکر راجع به خود وقت تلف کردن است" 170/0, 298/0 و 405/0, "یادگیری نیازمند تلاش و کوشش است" 128/0, 250/0, 310/0, "دانش را باید به سرعت به دست آورد" 074/0-, 051/0-, 018/0 و "هوش پویا نیست "099/0-, 078/0-, 055/0 به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مؤلفه ی "حقیقت روشن و آشکار است" مؤلفه های خود راهبری را به میزان 11/6 و 18درصد, "تفکر راجع به خود وقت تلف کردن است "3/9 و 16درصد و "یادگیری نیازمند تلاش و کوشش است" نیز تمایل به یادگیری و خود کنترلی را به میزان 6 و9 درصد تبیین می کند. نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده می توان گفت که عقاید معرفت شناختی می توانند در گرایش افراد به سمت یادگیری خود راهبر مؤثر باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادی، محمدعلی، مشفقی، نزهت الزمان، و امینی، مرتضی. (1397). رابطه اکتشافی بین عقاید معرفت شناختی و یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 12-24. SID. https://sid.ir/paper/370801/fa

    Vancouver: کپی

    نادی محمدعلی، مشفقی نزهت الزمان، امینی مرتضی. رابطه اکتشافی بین عقاید معرفت شناختی و یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):12-24. Available from: https://sid.ir/paper/370801/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی نادی، نزهت الزمان مشفقی، و مرتضی امینی، “رابطه اکتشافی بین عقاید معرفت شناختی و یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 12–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button