مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده های پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 71

چکیده

 سابقه و هدف: هدف ارزشیابی, قضاوت درباره کیفیت آموزش و مشخص نمودن جنبه های قوت و ضعف آن جهت دست یابی به اهداف نظام آموزشی و ارتقا کیفیت می باشد. به این منظور مناسب ترین روش, ارزشیابی درونی است که توسط خود اعضا گروه انجام می شود. این مطالعه با هدف ارزشیابی درونی گروه پرستاری داخلی و جراحی در دوره آموزشی داخلی و جراحی 2 و به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف, جهت ارتقا کیفیت آموزش انجام گردیده است. مواد و روش ها: این مطالعه در گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گردید. از الگوی تسهیل تصمیم گیری سیپ (CIPP) استفاده شده و عوامل مورد ارزشیابی شناسایی گردیده و برای هر سه شاخص درون داد, فرآیند و برون داد نظام آموزشی, وضعیت مطلوب و نشان گرهای آن مشخص شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه و سیاهه می باشد. پرسشنامه ها بر اساس مقیاس رتبه بندی لیکرت به 5 رتبه, عالی, خوب, متوسط, ضعیف و خیلی ضعیف تقسیم و ارقام 5-1 برای آن منظور شد. جهت ارزشیابی وسایل از مقیاس 3 درجه ای استفاده شد و نمرات 5 برای کامل, 3 برای ناقص و  1 برای عدم وجود, تعیین گردید. جامعه و نمونه مورد ارزیابی را کلیه اعضا هیات علمی, نیروهای پشتیبانی و دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری تشکیل می دادند. میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامه ها, با جدول طبقه بندی دانشگاه ها که توسط گورمن پیشنهاد شده مقایسه گردیده است.یافته ها: تعداد نیروی انسانی گروه با نمره 1.32 کم ترین امتیاز را به دست آورد. بالاترین امتیاز (3.86) را دوره آموزشی مورد اجرا از نظر هیات علمی اخذ نموده است. دانشجویان, در خصوص فرآیند آموزش دروس تئوری بالاترین نمره (4.23) را به اساتید خود داده اند, در حالی که اساتید, در فرآیند آموزش بالینی کم ترین نمره (3.01) را از دانشجویان خود گرفته اند. برون داد نظام آموزش عالی را دانش آموختگان و تولید دانش نو تشکیل می دهند. امتیاز به دست آمده برای مهارت دانش آموختگان از نظرخودشان 1 می باشد. در بخش تولید دانش نو, اعضا هیات علمی این گروه نمره 2.84 را به دست آورده اند.نتیجه گیری: در مجموع, گروه پرستاری داخلی و جراحی, امتیاز 2.86 را کسب و در طبقه "رضایت بخش", قرار می گیرد. ولی عوامل ناموفق زیادی وجود دارند که مانع از موفقیت گروه در دست یابی به اهداف می گردند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صابریان، معصومه، عسگری، محمدرضا، اسدی، احمدعلی، نوبهار، منیر، آتش نفس، الهه، قدس، علی اصغر، و رییس دانا، نیره. (1382). یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده های پرستاری . کومش، 5(ویژه نامه آموزش پزشکی)، 65-71. SID. https://sid.ir/paper/37084/fa

Vancouver: کپی

صابریان معصومه، عسگری محمدرضا، اسدی احمدعلی، نوبهار منیر، آتش نفس الهه، قدس علی اصغر، رییس دانا نیره. یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده های پرستاری . کومش[Internet]. 1382؛5(ویژه نامه آموزش پزشکی):65-71. Available from: https://sid.ir/paper/37084/fa

IEEE: کپی

معصومه صابریان، محمدرضا عسگری، احمدعلی اسدی، منیر نوبهار، الهه آتش نفس، علی اصغر قدس، و نیره رییس دانا، “یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده های پرستاری ،” کومش، vol. 5، no. ویژه نامه آموزش پزشکی، pp. 65–71، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37084/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button