مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل سال 1385

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 98

چکیده

 سابقه و هدف: با شتاب روز افزون پیش رفت علم, مطالب علمی در کلیه رشته ها به طور سرسام آوری افزایش یافته, در نتیجه موفقیت تحصیلی در دانشگاه ها مرهون تلاش موثر, مطالعه صحیح و مدیریت وقت است. یکی از دلایلی که بعضی دانشجویان از تلاش خود نتیجه مطلوبی به دست نمی آورند نداشتن آگاهی از شیوه مطالعه و مهارت های مربوط به آن است. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل, انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 686 نفر از دانشجویان شهر اردبیل انجام شده است. ابزار اندازه گیری پرسش نامه خود ساخته در دو قسمت بود: قسمت اول مشخصات فردی– اجتماعی و میزان مطالعه دانشجو, و قسمت دوم حاوی سوالات مربوط به آگاهی از مطالعه کارآمد بود. نمونه گیری به روش تصادفی و به نسبت دانشجویان هر دانشگاه انجام گرفت. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی, میانگین, انحراف معیار) و کای اسکویر تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین سن در دانشجویان 21.56±2.51 سال و میانگین طول مدت مطالعه در روز 1.43±0.43 ساعت بود. فقط 15.59% آنان در طی ترم تحصیلی مطالعه منظم داشتند. مهم ترین موانع مطالعه را فقدان انگیزه کافی (46.36%) و عدم اطمینان از آینده شغلی (30.47%) بیان داشته اند. فقط 16.03% دانشجویان اظهار داشته اند دارای برنامه منظم در هر روز برای مطالعه و یادگیری هستند. 33.09% دانشجویان آگاهی خوب, 58.01% آگاهی متوسط و 8.75% آگاهی ضعیف نسبت به مطالعه کارآمد داشتند. میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان ساکن مناطق شهری و دانشگاه های دولتی بیش تر از مناطق روستایی و دانشگاه آزاد بوده و این اختلاف از لحاظ آماری نیز معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بسیاری از دانشجویان نسبت به مطالعه کار آمد آگاهی متوسط دارند. بنابراین شناسایی شیوه مطالعه در دانشجویان و آموزش روش مطالعه صحیح در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، محمدعلی، دادخواه، بهروز، مظفری، ناصر، و نعمتی، علی. (1386). بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل سال 1385. کومش، 9(2 (پیاپی 26))، 93-98. SID. https://sid.ir/paper/37095/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی محمدعلی، دادخواه بهروز، مظفری ناصر، نعمتی علی. بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل سال 1385. کومش[Internet]. 1386؛9(2 (پیاپی 26)):93-98. Available from: https://sid.ir/paper/37095/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی محمدی، بهروز دادخواه، ناصر مظفری، و علی نعمتی، “بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل سال 1385،” کومش، vol. 9، no. 2 (پیاپی 26)، pp. 93–98، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button