مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش آموزان دوره ی متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 94

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش آموزان دوره ی متوسطه انجام شده است. رویکرد پژوهش, کیفی و از نوع روش اسنادی بود که با استفاده از فن تحلیل محتوا, تحلیل گردید. لذا با مطالعه اسناد پژوهی و نمونه پژوهش های مرتبط, بخش های مربوط به تفکر مستقل در این پژوهش ها استخراج گردید. داده ها به شیوة کدگذاری بر اساس الگوی تایلر بر مبنای چهار عنصر هدف (شناختی, عاطفی و روانی حرکتی), محتوا (انتخاب و سازمان دهی), روش و ارزشیابی است. نتایج نشان داد در بخش «هدف» ویژگی ها شامل: آزادی بیان, برخورداری از حق انتخاب, بحث گروهی, یادگیری مشارکتی, تبادل اجتماعی, رشد ذهنی, پرورش عقلانیت است. درزمینه ی «محتوا» ویژگی ها شامل: یاددادن نحوه ی تفکر, یاددادن پیروی آگاهانه از الگوها, آموزش شرکت در بحث گروهی, یادگیری انجام فعالیت های مستقل, یادگیری اظهارنظر آزاد, یاددادن برخورداری از حق انتخاب, نگرش آگاهانه به مسائل است. در بخش «روش تدریس» ویژگی ها شامل: استفاده از روش بحث گروهی, سقراطی, استفاده از بازی های فکری و کلامی, ارائه تمرینات مستقل, معلم به عنوان تسهیلگر و همکار است. درزمینه ی «ارزشیابی» ویژگی ها شامل: استفاده از ابزارهای خودارزیابی, توجه به ارزشیابی مستمر و تکوینی, فراهم آوردن امکان بازخورد مناسب و به موقع, توجه به مشارکتی بودن فعالیت های دانش آموزان, توجه به اشکال مختلف ارزشیابی است. استفاده از نتایج این پژوهش می تواند در آینده ی نوجوانان و جوانانی با تفکرات مستقل در راستای کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و پایبندی به اعتقادات دینی و فرهنگی خویش تربیت کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معمرحور، جمال، دهقانی، مرضیه، حجازی، الهه، و صالحی، کیوان. (1399). طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش آموزان دوره ی متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(39 (پیاپی 66) )، 80-94. SID. https://sid.ir/paper/371589/fa

    Vancouver: کپی

    معمرحور جمال، دهقانی مرضیه، حجازی الهه، صالحی کیوان. طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش آموزان دوره ی متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(39 (پیاپی 66) ):80-94. Available from: https://sid.ir/paper/371589/fa

    IEEE: کپی

    جمال معمرحور، مرضیه دهقانی، الهه حجازی، و کیوان صالحی، “طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش آموزان دوره ی متوسطه،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 39 (پیاپی 66) ، pp. 80–94، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371589/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button