مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,697
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 هدف مقاله حاضر, بررسی کیفی و کمی یا همان روش ترکیبی (Mix metod) موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با تاکید بر مهارت های تجزیه و تحلیل, ترکیب, ارزشیابی و قضاوت است. گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Gt) و روش پژوهش کمی روش تحقیق پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی را متخصصان برنامه درسی شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند, تشکیل می دهند که از این جامعه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع 18متخصص برنامه درسی به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق بود. در بخش کمی جامعه مورد بررسی کلیه متخصصان برنامه درسی و دبیران مقطع متوسطه شهر تهران است و حجم نمونه با عنایت به جدول مورگان برای کارشناسان 97 نفر و برای دبیران 375 نفر بر آورد گشت. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب کارشناسان و خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب دبیران استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای لیکرت است. جهت تحلیل داده ها آزمون T تک نمونه مورد استفاده قرار گرفت.نتایج پژوهش کیفی بیانگر آن است که مقولاتی مانند سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه و شرایط موجود در زمینه تربیت معلم, محتوا, اهداف و روش تدریس از موانع تفکر انتقادی است و نتایج پژوهش کمی در تایید نتایج پژوهش کیفی حاکی از آن است که کم توجهی به پرورش مهارت های تجزیه و تحلیل, ترکیب, ارزشیابی و قضاوت از موانع عمده در مسیر پرورش تفکر انتقادی به شمار می رود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی پور، وحیده، سیف نراقی، مریم، نادری، عزت اله، و شریعتمداری، علی. (1392). تاملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(9 (پیاپی 36))، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/127517/fa

Vancouver: کپی

علی پور وحیده، سیف نراقی مریم، نادری عزت اله، شریعتمداری علی. تاملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(9 (پیاپی 36)):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/127517/fa

IEEE: کپی

وحیده علی پور، مریم سیف نراقی، عزت اله نادری، و علی شریعتمداری، “تاملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 9 (پیاپی 36)، pp. 1–15، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127517/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا