مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش دانش واژگان و دستور در مهارت خواندن در انگلیسی بعنوان زبان خارجی: بررسی دو مدل ساختاری-علی از روابط

صفحات

 صفحه شروع 363 | صفحه پایان 384

چکیده

 این پژوهش, به بررسی پیوند میان دانش واژگان و دستور زبان با مهارت خواندن در زبان انگلیسی-به عنوان زبان خارجی, می پردازد. به این منظور, 2961 زبان آموز ایرانی در آزمون پژوهش شرکت کردند. این افراد, همگی دانشجو یا دانش آموخته مقطع های تحصیلات تکمیلی بودند که خود را برای شرکت در آزمون های زبان انگلیسی-که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران به کار می آمدند-آماده می کردند. این آزمون, در بازه زمانی 5 ساله به اجرا در آمد و مشتمل بر صد پرسش بود. پرسش های پژوهش, شامل سه بخش واژگان, دستور و خواندن بودند که از جنبه محتوا شباهت بسیاری با آزمون های هدف آزمون دهندگان داشتند. داده های آزمون در مرحله نخست, با بهره گیری از ضریب همبستگی و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که همه انواع پرسش ها در بخش های گوناگون این آزمون, با هم همبستگی معناداری داشتند. همچنین, دانش واژگان, در مقایسه با دانش دستور زبان پیش بینی کننده بهتری در پیوند با مهارت خواندن بود. سپس, برای بررسی ارتباطات علی چندسویه متغیرها, داده های پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند. به این منظور, دو مدل ساختاری, یکی در سطح متغیرهای اصلی و دیگری در سطح ریزمتغیرها, با توجه به پیشینه پژوهش و تحلیل اولیه داده ها در نظر گرفته شدند. ارزیابی این دو مدل نشان داد که هر دوی آن ها از برازش قابل قبولی برخوردارند و در بین ترتیب دانش واژگان و دستور در سطح های گوناگون, علت هایی در ارتباط با مهارت خواندن هستند. در این موضوع, دانش غیر بافت وابسته واژه و دستور, منجر به دانش بافت وابسته آن ها می شود که خود زیرساختی ضروری برای مهارت خواندن به شمار می آیند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرازی زاده، محسن. (1399). نقش دانش واژگان و دستور در مهارت خواندن در انگلیسی بعنوان زبان خارجی: بررسی دو مدل ساختاری-علی از روابط. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(36 )، 363-384. SID. https://sid.ir/paper/371854/fa

    Vancouver: کپی

    شیرازی زاده محسن. نقش دانش واژگان و دستور در مهارت خواندن در انگلیسی بعنوان زبان خارجی: بررسی دو مدل ساختاری-علی از روابط. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(36 ):363-384. Available from: https://sid.ir/paper/371854/fa

    IEEE: کپی

    محسن شیرازی زاده، “نقش دانش واژگان و دستور در مهارت خواندن در انگلیسی بعنوان زبان خارجی: بررسی دو مدل ساختاری-علی از روابط،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 36 ، pp. 363–384، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371854/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button