مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی نسبت به مفهوم شهروندی دیجیتال و به کارگیری آن: پژوهش قوم نگارانه در فضای اینترنت

صفحات

 صفحه شروع 385 | صفحه پایان 414

چکیده

 سرعت فزاینده پیشرفت فناوری و به کارگیری روزافزون خدمات و ابزار اینترنتی در برنامه های آموزشی, شبکه های اجتماعی, خدمات شهری و مانند آن ها, آشنایی با روش های درست به کار گیری فناوری را به نیازی بنیادین تبدیل نموده است. در این میان, آگاهی از مفهوم فرانوین شهروندی دیجیتال, برای همه کاربران فضاهای مجازی, به ویژه فراگیران زبان های خارجی که در مواجهه با بیناکنش سایبری با گویشوران سایر زبان ها هستند, بسیار ضروری به نظر می رسد. شهروندی دیجیتال, به معنای بنیادهای رفتاری مناسب و مسیولانه در به کارگیری فناوری است که با مفاهیمی چون دغدغه های اخلاقی, بهره گیری کارآمد از فناوری و آموزش های مرتبط با آن سر و کار دارد. از این جهت, شهروندی دیجیتال از بایسته های آموزش فناورانه به شمار می آید, اما هنوز مورد توجه و پژوهش بسنده قرار نگرفته است. در این راستا, پژوهش حاضر برای بررسی میزان آگاهی فراگیران زبان انگلیسی ایرانی, از بنیادهای شهروندی دیجیتال و به کارگیری آن با روش قوم نگاری اینترنتی (نتنوگرافی) انجام شده است. به این منظور, سه گروه دانش آموزی که در پیام رسان اجتماعی تلگرام به وسیله فراگیران زبان انگلیسی برای هدف های آموزشی ایجاد شده اند, مورد بررسی قرار گرفتند. برای گرد آوری داده از دو روش مشاهده گروه های تلگرامی همراه با عضویت یکی از پژوهشگران در گروه ها و مصاحبه با اعضای گروه بهره گرفته شد. به طور کلی, هفتصد صفحه نمایش از داده ها در یک سال گردآوری شد و ده نفر از فراگیران مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر پایه رویکرد نظریه زمینه و با کمک روش تحلیل کیفی داده, داده های به دست آمده از مشاهدات گروه های تلگرامی و مصاحبه ها در چندین مرحله شماره گذاری و موضوع بندی شدند. سپس, الگوهای به دست آمده در قالب موضوع های اصلی و فرعی گوناگون گروه بندی گردیدند. یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نمایانگر آن بود که زبان آموزان ایرانی, با وجود بهره گیری بسیار از شبکه های اجتماعی, از هنجارهای شهروندی دیجیتال آگاهی چندانی ندارند. آن ها در به کارگیری درست امکانات مجازی دچار اشتباه و رفتار ناپسند می شوند. یافته های پژوهش, توجه سرپرستان آموزش زبان انگلیسی را به بایستگی آموزش اصول و هنجارهای شهروندی دیجیتال به فراگیران زبان انگلیسی کشاند تا فضای مجازی هوشیارانه به کارگرفته شوند و از پیامدهای ناپسند و ناگواری های محیط های مجازی, در امان باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی علویجه، خدیجه، و عبدالهی، عاطفه. (1399). بررسی آگاهی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی نسبت به مفهوم شهروندی دیجیتال و به کارگیری آن: پژوهش قوم نگارانه در فضای اینترنت. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(36 )، 385-414. SID. https://sid.ir/paper/371855/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی علویجه خدیجه، عبدالهی عاطفه. بررسی آگاهی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی نسبت به مفهوم شهروندی دیجیتال و به کارگیری آن: پژوهش قوم نگارانه در فضای اینترنت. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(36 ):385-414. Available from: https://sid.ir/paper/371855/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه کریمی علویجه، و عاطفه عبدالهی، “بررسی آگاهی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی نسبت به مفهوم شهروندی دیجیتال و به کارگیری آن: پژوهش قوم نگارانه در فضای اینترنت،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 36 ، pp. 385–414، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371855/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button