مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمود نوشتاری در کتاب های فارسی و ارتباط آن با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی رابطه­ , رسم الخط متون کتاب درسی فارسی با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی بود. جامعه­ ی مورد مطالعه دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی دبستان های مناطق نوزده گانه­ ی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بودند. در این پژوهش چهار مدرسه (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) از منطقه­ ی 9 تهران به­ طور تصادفی انتخاب شد. در هر مدرسه از سه کلاس اول, دوم و سوم آزمون روخوانی به عمل آمد. در­ مجموع 12 کلاس از چهار مدرسه در این پژوهش شرکت کردند که مجموع دانش آموزان 399 نفر شد. ابزار پژوهش آزمون استاندارد خواندن (Koromi Nouri, 2009) بود. هنگام سنجش خواندن, آزمون­ گر متن خواندنی را به آزمودنی می داد و با کرنومتر زمان اندازه گیری می شد و تعداد خطای خواندن محاسبه و ثبت می شد. نوع خطا با توجه به آزمون تشخیصیShirazi et al., 2005) ) تعیین گردید. تحلیل داده ها حاکی از آن است که تفاوت مهارت روخوانی دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی در خط نسخ و تحریری معنی دار است (sig<0, 05) و در خط نسخ بهتر از خط تحریری است. همچنین نتایج نشان می­ دهد مهارت روخوانی دانش آموزان در خط نسخ از پایه­ ی اول تا سوم وضعیت پایداری دارد؛ بنابراین خط نسخ خط بی نشان و مناسب آموزش است. مقایسه­ ی نتایج حاصله نیز, نشان داد سرعت و دقت دانش آموزان در خواندن خط نسخ همواره بهتر بوده است؛ لذا نتیجه می گیریم خط مناسب خواندن در کتاب درسی دوره­ ی اول ابتدایی, خط نسخ است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی پازکی، معصومه. (1397). نمود نوشتاری در کتاب های فارسی و ارتباط آن با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) )، 97-118. SID. https://sid.ir/paper/372403/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی پازکی معصومه. نمود نوشتاری در کتاب های فارسی و ارتباط آن با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ):97-118. Available from: https://sid.ir/paper/372403/fa

    IEEE: کپی

    معصومه نجفی پازکی، “نمود نوشتاری در کتاب های فارسی و ارتباط آن با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ، pp. 97–118، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا