مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متغیرهای پیش بینی کننده ی آن

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 223

چکیده

 هوش فرهنگی مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی زبانان عاملی مهم در ارتقاء کیفیت تدریس آنان به شمارمی رود. اگرچه تحقیقات فراوانی در حوزه ی هوش فرهنگی معلمان در مدارس ایرانی انجام شده است؛ ولی پیشینه ی پژوهش درباره هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان خارجی بسیار اندک است. هدف اصلی پژوهشگر پرکردن این خلاء قابل ملاحظه بوده است. بدین منظور پژوهش حاضر با شیوه ای توصیفی-همبستگی و با تمرکز بر دو هدف, یعنی سنجش هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و شناسایی متغیرهای پیش بینی کننده ی آن انجام گرفته است. 30 مدرس آموزش زبان فارسی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد به سؤالات پرسشنامه ی آنگ و همکاران (Ang et al., 2007) و همچنین پرسشنامه ی متغیرهای پیش بینی کننده ی هوش فرهنگی بر اساس پژوهش پتروویچ (Petrović , 2011) پاسخ دادند. از نرم افزار اس پی اس اس برای انجام آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگراسیون چندمتغیری) و شاخص های آمار توصیفی در سنجش هوش فرهنگی و متغیرهای پیش بینی کننده ی مدرسان زبان فارسی استفاده گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که مدرسان آموزش زبان فارسی از هوش فرهنگی بالایی برخوردارند (نمره ی میانگین بالاتر از 3). بیشترین نمره به مؤلفه ی انگیزشی (4. 31) و کم ترین نمره به مؤلفه ی شناختی (3. 67) هوش فرهنگی اختصاص دارد. از بین متغیرهای پیش بینی کننده, پذیرا بودن برای یادگیری بین فرهنگی مهم ترین متغیر در پیش بینی هوش فرهنگی بوده است (ارزش t =3. 240). بعد از آن به ترتیب اهمیت شناخت سایر فرهنگ ها, تماس با مردم سایر فرهنگ ها و برقراری ارتباط به زبان خارجی قرار گرفته است. خواندن ادبیات خارجی (ادبیات سایر کشورها) کم اهمیت ترین متغیر در پیش بینی هوش فرهنگی بوده است (ارزش t=0. 080).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلامی، فرانک. (1399). هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متغیرهای پیش بینی کننده ی آن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(1 (پیاپی 19) )، 201-223. SID. https://sid.ir/paper/372594/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامی فرانک. هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متغیرهای پیش بینی کننده ی آن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 19) ):201-223. Available from: https://sid.ir/paper/372594/fa

    IEEE: کپی

    فرانک اسلامی، “هوش فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متغیرهای پیش بینی کننده ی آن،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 201–223، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372594/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button