مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابزارهای انسجام متن های خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 182

چکیده

 اکثر تحقیقات در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976), صرفا به ارزیابی نحوه ی کاربست یک یا دو نوع ابزار انسجام بخشی متون آموزشی پرداخته اند. چنین نگاه محدودی مانع ارائه الگویی کاربردی از تمام ابزارهای انسجام بخشی این متون که هدف نهایی مطالعه حاضر است می شود. این پژوهش, با بررسی تطبیقی به مسئله کشف رابطه ی همبستگی تعداد ابزارهای انسجام بخشی با سادگی یا پیچیدگی متون خوانداری وگفتاری فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری, غفاری و محمودی بختیاری, 1387) از مجموعه کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان پرداخته است. در همین راستا, ابتدا به روش نمونه گیری نظام مند, 9 درس از متون به صورت دو درس در میان در هر پایه (27 متن خوانداری و 27 متن گفتاری) انتخاب, دسته بندی و کدگذاری شد. سپس با بررسی و تحلیل کیفی و کمی مشخص شد که رابطه ی معنا داری بین بسامد چهار عنصر انسجام واژگانی, ارجاع, حذف و ربط و بالا رفتن سطوح پایه (مقدماتی تا پیشرفته) در متون خوانداری وجود دارد و روند تغییرات از نوع افزایشی است. اما در متون گفتاری تنها این رابطه برای دو عنصر انسجامی ربط و واژگانی معنا دار بود و روند تغییرات نیز نا منظم بود. به طور کلی, انسجام واژگانی پر بسامد ترین در حالی که حذف و جانشینی کم بسامد ترین در متون بررسی شده بودند. هر دو متن نیز, الگوی ترتیبی تقریباً مشابهی شامل انسجام واژگانی, ارجاع درون متنی, ربط, حذف و جانشینی داشتند که می تواند شاخصه ای برای ارزیابی و تدوین متون سطح بندی شده استاندارد آموزشی به حساب آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقائی، خدیجه، و رجبی، مجتبی. (1398). بررسی ابزارهای انسجام متن های خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 8(1 (پیاپی 17) )، 157-182. SID. https://sid.ir/paper/372832/fa

    Vancouver: کپی

    آقائی خدیجه، رجبی مجتبی. بررسی ابزارهای انسجام متن های خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1398؛8(1 (پیاپی 17) ):157-182. Available from: https://sid.ir/paper/372832/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه آقائی، و مجتبی رجبی، “بررسی ابزارهای انسجام متن های خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 8، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 157–182، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button