مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,235
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی شاخص های تعداد کل واژه ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 182

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از عوامل تعیین کننده ماهیت و میزان آسیب زبانی, شاخص های کیفیت گفتار می باشند. در این مطالعه ما به هنجاریابی مقدار سه مشخصه فرعی تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در نمونه های زبانی خود انگیخته توصیفی و آزاد کودکان طبیعی 2 تا 5 ساله سمنانی پرداخته ایم. نظر به این که در حال حاضر درمان بالینی اختلالات زبانی در کودکان در داخل , بیش تر بر اساس تجارب درمان گر و در بعضی موارد مطابق با هنجاری های زبان انگلیسی انجام می گیرد, به نظر می رسد وجود چنین هنجاری برای کودکان فارسی زبان, می تواند کمک شایانی به امر ارزیابی, تشخیص و درمان کودکان دچار اختلالات زبانی کند.مواد و روش ها: در تحقیق حاضر, تعداد 580 کودک فارسی زبان طبیعی 2 تا 5 ساله سمنانی مورد بررسی قرار گرفته اند. برای تعیین طبیعی بودن کودک از لحاظ رشد زبانی, از فرم پرونده گیری, سیاهه های رشدی و سوال از والدین استفاده گردید. آزمون گر طی مکالمه با کودک, نمونه های گفتاری وی را توسط ضبط صوت ثبت می کرد. سپس نمونه های گفتاری, آوانگاری شده, مورد تحلیل قرار گرفتند و مقدار شاخص های مورد نظر محاسبه شدند. در نهایت داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس نتایج حاصله از این مطالعه, مقادیر هنجار سه شاخص فوق برای کودکان 2 تا 5 ساله سمنانی به دست آمد. هم چنین نتایج نشان داد که با افزایش سن کودک از 2 تا 5 سال تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی افزایش می یابند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از مقایسه مقادیر سه شاخص تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 سمنانی حاکی از آن است که با بالا رفتن سن کودک از 2 تا 5 سال, مقادیر این شاخص های کیفیت گفتار به عنوان شاخصی از رشد مهارت های زبانی کودک, افزایش می یابند. از سوی دیگر, تاثیر سن بر مقادیر شاخص ها بر اساس نوع نمونه گفتاری (توصیفی یا آزاد) متفاوت است. بنابراین در ارزیابی وضعیت زبانی یک کودک, تحلیل مشخصه های کیفیت گفتار بایستی بر اساس نوع روش به کار گرفته شده جهت نمونه گیری گفتاری صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اوریادی زنجانی، محمدمجید، قربانی، راهب، و کیخا، فاطمه. (1385). هنجاریابی شاخص های تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان. کومش، 7(3-4 (پیاپی 20))، 177-182. SID. https://sid.ir/paper/37291/fa

    Vancouver: کپی

    اوریادی زنجانی محمدمجید، قربانی راهب، کیخا فاطمه. هنجاریابی شاخص های تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان. کومش[Internet]. 1385؛7(3-4 (پیاپی 20)):177-182. Available from: https://sid.ir/paper/37291/fa

    IEEE: کپی

    محمدمجید اوریادی زنجانی، راهب قربانی، و فاطمه کیخا، “هنجاریابی شاخص های تعداد کل واژه ها, میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان،” کومش، vol. 7، no. 3-4 (پیاپی 20)، pp. 177–182، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37291/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button