Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,292
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه های مدون آموزش مداوم در میزان آگاهی پزشکان عمومی

صفحات

 صفحه شروع 255 | صفحه پایان 262

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش مداوم پزشکی به عنوان امری ضروری جهت حفظ و ارتقا مهارت های فارغ التحصیلان پزشکی محسوب شده و بر این اساس برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف ارتقا دانش و مهارت های شغلی و بهبود ارایه خدمات بهداشتی - درمانی در کشور در حال اجرا می باشد. اکنون پس از گذشت چند سال از شروع برنامه های آموزش مداوم, این پرسش در مورد اثر بخشی آموزش های مذکور و راه کارهای بهینه نمودن آن مورد توجه می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان دانش شرکت کنندگان در برنامه های آموزش مداوم و نیز میزان آن پس از برگزاری برنامه های آموزش مداوم می باشد.مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه تمامی پزشکان عمومی بودندکه طی بهار سال 1385 در برنامه های مدون آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران (شهرستان ساری) شرکت داشتند. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابزار سنجش در این مطالعه پرسش نامه های خود ایفا و چند گزینه ای بود که علاوه بر سوالات دموگرافیک, میزان آگاهی شرکت کنندگان را نسبت به موضوعات ارایه شده در بازآموزی ها می سنجید که پایایی آن با روش آزمون مجدد با r=0.85 و روایی آن توسط چند تن از اساتید رشته تخصصی مذکور و برگزارکنندگان بازآموزی تایید شده بود. پرسش نامه ها قبل از برگزاری برنامه ها و پس از آن در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. داده ها وارد نرم افزار 13 SPSS شده و با استفاده از شاخص های آماری مناسب, تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: از 300 شرکت کننده 235 نفر پرسش نامه ها را تکمیل کردند (میزان پاسخ دهی75 %). تعداد سوالات هر آزمون 20 سوال و نمرات شرکت کنندگان بین صفر تا 20 بود. افزایش دانش پزشکان شرکت کننده در برنامه های باز آموزی جراحی عمومی و گوش و حلق و بینی معنادار نبود اما این افزایش در مورد برنامه بازآموزی روان پزشکی با افزایش نمره از 2.65±11.79 به 3.38±14.12 (p=0.002), چشم با افزایش نمره از 2.55±6.48 به 3.3±8.52 (p=0.008), اورولوژی با افزایش نمره از 2.39±5.83 به 2.53±9.07 (p=0.000) و پوست با افزایش نمره از 2.11±7.79 به 2.54±10.68 بعد از بازآموزی (p=0.000), معنادار بود. سن, جنس و سابقه طبابت شرکت کنندگان در افزایش دانش آنها در برنامه های بازآموزی تاثیر معناداری نداشت.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی پزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه های بازآموزی مورد بررسی کمتر از حد مورد انتظار بوده و برنامه های آموزش مداوم نیز نتوانسته دانش شرکت کنندگان را در حد قابل قبول افزایش دهد. به نظر می رسد بازنگری در محتوا و روش های آموزش و توجه به عوامل انگیزشی شرکت کنندگان جهت بهینه نمودن اثربخشی برنامه های آموزش مداوم ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدجعفری، حمید، محمودی، میترا، عباس خانیان، علی، شهبازنژاد، لیلا، رنجبر، منصور، قربانی قرا، رضا، عمادی، اعظم، و وحیدشاهی، کوروش. (1387). بررسی تاثیر برنامه های مدون آموزش مداوم در میزان آگاهی پزشکان عمومی. کومش، 9(4 (پیاپی 28))، 255-262. SID. https://sid.ir/paper/37316/fa

    Vancouver: کپی

    محمدجعفری حمید، محمودی میترا، عباس خانیان علی، شهبازنژاد لیلا، رنجبر منصور، قربانی قرا رضا، عمادی اعظم، وحیدشاهی کوروش. بررسی تاثیر برنامه های مدون آموزش مداوم در میزان آگاهی پزشکان عمومی. کومش[Internet]. 1387؛9(4 (پیاپی 28)):255-262. Available from: https://sid.ir/paper/37316/fa

    IEEE: کپی

    حمید محمدجعفری، میترا محمودی، علی عباس خانیان، لیلا شهبازنژاد، منصور رنجبر، رضا قربانی قرا، اعظم عمادی، و کوروش وحیدشاهی، “بررسی تاثیر برنامه های مدون آموزش مداوم در میزان آگاهی پزشکان عمومی،” کومش، vol. 9، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 255–262، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا