مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,206
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی اثر بخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی کرک پاتریک

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: سیستم آموزشی دانشکده های پرستاری و مامایی ایران بیش از 20 سال است که اقدام به اجرای برنامه کارآموزی عرصه نموده است. با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی انجام گردید. روش ها: در این مطالعه جهت انجام ارزشیابی از دو مرحله یادگیری و رضایت الگوی کرک پاتریک در قالب یک طرح توصیفی - مقایسه ای کمک گرفته شد. کلیه دانشجویان ترم 7 (30 نفر) یکی از دانشکده های پرستاری مامایی تیپ 1 کشور به عنوان گروه آزمون و دانشجویان ترم 7 پرستاری (31 نفر) در دانشکده دیگر همان تیپ که از روش آموزش بالینی کارآموزی در عرصه استفاده نمی کردند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای تعیین سطح یادگیری مهارت های کارآموزی در عرصه دانشجویان و سطح واکنش میزان رضایت آنان از پرسشنامه های پژوهش گر ساخته با توجه به الگوی ارزشیابی کرک پاتریک استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوا و صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل و زوجی و همچنین آنالیزواریانس دوطرفه با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مهارت های تکنیکی و ارتباطی دانشجویان قبل و بعد از کارآموزی در هر دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (p<0.05). همچنین بین میانگین تغییر در نمره مهارت کلی و مهارت های تکنیکی قبل و بعد از کارآموزی عرصه در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p<0.05). نتیجه گیری: کارآموزی در عرصه با هدف افزایش استقلال و اعتماد حرفه ای دانشجویان تدوین شده است. با توجه به عدم اثربخشی کافی برنامه کارآموزی عرصه در این پژوهش, انتظار می رود مسوولان آموزشی با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت برنامه جهت تدوین و اجرای یک برنامه کاملا مدون تلاش کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آهنچیان، محمدرضا، شرفی، سیمین، وفایی، مجید، و حاجی آبادی، فاطمه. (1396). ارزشیابی اثر بخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی کرک پاتریک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(1 )، 9-17. SID. https://sid.ir/paper/244451/fa

Vancouver: کپی

آهنچیان محمدرضا، شرفی سیمین، وفایی مجید، حاجی آبادی فاطمه. ارزشیابی اثر بخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی کرک پاتریک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(1 ):9-17. Available from: https://sid.ir/paper/244451/fa

IEEE: کپی

محمدرضا آهنچیان، سیمین شرفی، مجید وفایی، و فاطمه حاجی آبادی، “ارزشیابی اثر بخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی کرک پاتریک،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 ، pp. 9–17، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244451/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button