مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 319 | صفحه پایان 326

چکیده

 سابقه و هدف: نامیدن واج, یکی از مهارت های آگاهی از واج و پیش نیاز رشد مهارت خواندن و نوشتن است. آغاز رشد این مهارت در سنین 5 تا 6 سالگی است اما در این سن به تکامل نمی رسد. متغیرهای مختلفی از جمله تعداد واج, موقعیت قرارگیری واج هدف و نوع واج بر مهارت نامیدن واج تاثیر می گذارد. در این پژوهش, توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج آغازین و اثر نوع واج و متغیرهای جمیعت شناسی بر این توانایی مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بود. این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودک های شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکالیف نامیدن واج آغازین بود که شامل 6 سوال یا تکلیف می شود.یافته ها: میانگین نمره کودکان 5 تا 6 ساله در تکلیف نامیدن واج آغازین برابر با 0.68 بود. شیوه تولید واج نسبت به جایگاه تولید و واک داری و بی واکی بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان به طور معناداری موثرتر است (p=000.0). توانایی کودکان در نامیدن واج های سایشی بیش تر از سایر واج ها بود (p=000.0). میانگین دختران و پسران تفاوت معناداری با یک دیگر نداشتند (p=0.57). نتیجه گیری: توانایی نامیدن واج آغازین در سن 5 تا 6 سالگی در مرحله اولیه رشد قرار دارد. نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان 5 تا 6 ساله اثر می گذارد و به نظر می رسد اثر شیوه تولید نسبت به جایگاه و واک داری و بی واکی بیش تر باشد. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج های سایشی بیش تر از سایر واج ها بود. میزان مهارت دختران و پسران در انجام این تکلیف مشابه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیاتباراحمدی، سیده زهره، آرانی کاشانی، زهره، محمودی بختیاری، بهروز، و کیهانی، محمدرضا. (1390). بررسی تاثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران. کومش، 12(3 (پیاپی 39))، 319-326. SID. https://sid.ir/paper/37446/fa

    Vancouver: کپی

    ضیاتباراحمدی سیده زهره، آرانی کاشانی زهره، محمودی بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. بررسی تاثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران. کومش[Internet]. 1390؛12(3 (پیاپی 39)):319-326. Available from: https://sid.ir/paper/37446/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهره ضیاتباراحمدی، زهره آرانی کاشانی، بهروز محمودی بختیاری، و محمدرضا کیهانی، “بررسی تاثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران،” کومش، vol. 12، no. 3 (پیاپی 39)، pp. 319–326، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button