Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و مقایسه تکالیف درک و بیان واج آغازین کلمه در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 128

چکیده

 سابقه و هدف: مهارت های آگاهی واج شناختی به آگاهی و دست کاری صداهای زبانی بدون در نظر گرفتن معنا اطلاق می شود. «آگاهی از واج» پیچیده ترین سطح مهارت های آگاهی واج شناختی است که با تکالیف متعددی قابل ارزیابی و اجرا است. هدف از این پژوهش, در ابتدا طراحی تکالیفی برای ارزیابی دو بخش مربوط به مهارت «آگاهی از واج» یعنی «تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین» و «ساخت کلمه دارای آغاز کننده یکسان» و سپس مقایسه میانگین نمره این دو تکلیف در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودک های شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو بخش از زیر آزمون «آگاهی از واج» یعنی «تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین» و «بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان» بود که در طی این پژوهش ساخته شد. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که دو بخش مورد نظر از روایی و پایایی مطلوب برخوردار هستند و میانگین به دست آمده از تکالیف دو بخش با یک دیگر تفاوت معناداری دارد (تشخیص کلمه متفاوت از نظر واج آغازین: 1.09 و بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان: 4.67, P=0.001). هم چنین مهارت کودکان دختر و پسر در این دو بخش نیز تفاوت معناداری با یک دیگر نداشتند. نتیجه گیری: تکایف طراحی شده برای ارزیابی واج آغازین کلمه دارای روایی و پایایی مطلوبی است. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در انجام دو تکلیف طراحی شده متفاوت از یک دیگر بوده است ولی دختران و پسران در اجرای دو تکلیف تفاوت معناداری با یک دیگر نداشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیاتباراحمدی، سیده زهره، آرانی کاشانی، زهره، محمودی بختیاری، بهروز، و کیهانی، محمدرضا. (1388). طراحی و مقایسه تکالیف درک و بیان واج آغازین کلمه در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان . کومش، 11(2 (پیاپی 34))، 121-128. SID. https://sid.ir/paper/37196/fa

    Vancouver: کپی

    ضیاتباراحمدی سیده زهره، آرانی کاشانی زهره، محمودی بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. طراحی و مقایسه تکالیف درک و بیان واج آغازین کلمه در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان . کومش[Internet]. 1388؛11(2 (پیاپی 34)):121-128. Available from: https://sid.ir/paper/37196/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهره ضیاتباراحمدی، زهره آرانی کاشانی، بهروز محمودی بختیاری، و محمدرضا کیهانی، “طراحی و مقایسه تکالیف درک و بیان واج آغازین کلمه در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان ،” کومش، vol. 11، no. 2 (پیاپی 34)، pp. 121–128، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا