مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 464 | صفحه پایان 469

چکیده

 سابقه و هدف: نتایج پژوهش ها در مورد ارتباط بین آگاهی واج شناختی و سرعت نامیدن متناقض می باشد. یکی از دلایل تناقض نتایج, نوع زبان های نوشتاری مورد مطالعه است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سرعت نامیدن و آگاهی واجی در دانش آموزان فارسی زبان می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش مقطعی, روی 15 دانش آموز پایه دوم و 15 دانش آموز پایه سوم ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. از هر دو گروه آزمون های نامیدن خودکار سریع و آگاهی واج شناختی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه و سپس هم بستگی بین نمرات آزمون ها در هر گروه بررسی شد.یافته ها: عمل کرد دو گروه به صورت معناداری در خرده آزمون های نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی (0.002=p) و حذف واج میانی (0.001=p) متفاوت است. در خرده آزمون های تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان و تقطیع واجی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. زمان نامیدن حروف (0.001=p) و اعداد (0.019=p) در دانش آموزان پایه سوم به طور معناداری کم تر بود. بین نامیدن سریع حروف, اعداد, اشیاء و رنگ ها با متغیرهای آگاهی واجی در دانش آموزان پایه دوم و سوم هم بستگی معنی دار مشاهده نشد. به جز در دانش آموزان پایه سوم که در آن ها بین نامیدن سریع حروف و اشیاء با متغیر تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان میزان هم بستگی معنی دار مشاهده شد (p≤0.05).نتیجه گیری: عدم هم بستگی معنی دار بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن می تواند نشان دهنده آن باشد که در زبان فارسی, سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تیموری سنگانی، محی الدین، سلیمانی، زهرا، جلایی، شهره، و عبدی، سلمان. (1394). رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی. کومش، 17(2 (پیاپی 58))، 464-469. SID. https://sid.ir/paper/37515/fa

    Vancouver: کپی

    تیموری سنگانی محی الدین، سلیمانی زهرا، جلایی شهره، عبدی سلمان. رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی. کومش[Internet]. 1394؛17(2 (پیاپی 58)):464-469. Available from: https://sid.ir/paper/37515/fa

    IEEE: کپی

    محی الدین تیموری سنگانی، زهرا سلیمانی، شهره جلایی، و سلمان عبدی، “رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی،” کومش، vol. 17، no. 2 (پیاپی 58)، pp. 464–469، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button