مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 86ـ1385

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه و هدف: آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار بخشی از دانش زبانی فرد هستند. نتایج تحقیقات در جوامع مختلف و زبان های گوناگون نشان می دهد که بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن ارتباط وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی وجود ارتباط آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در زبان فارسی انجام شده است.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی, توصیفی ـ تحلیلی 130 دانش آموز پسر پایه اول ابتدایی به طور تصادفی انتخاب شدند. آن ها از نظر بهره هوشی, بینایی و شنوایی هنجار بودند و همچنین از رشد طبیعی زبان برخوردار بودند. از این کودکان آزمون های آگاهی واجی, سرعت نامیدن خودکار و خواندن گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی استفاده شد.یافته ها: ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن معنی دار است (p<0.0001). ضریب همبستگی پیرسون آگاهی واجی مستقیم و برابر 0.86 بود. ضریب همبستگی بین زمان سرعت نامیدن خودکار و نمره خواندن معکوس است, یعنی هر چه نمره خواندن بهتر بود, زمان سرعت نامیدن خودکار کم تر می شد که برابر -0.87 بود. در بررسی ارتباط هر یک از متغیرهای فوق با نمره خواندن در حضور دو متغیر دیگر نیز معنی دار بود (p<0.0001).نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با خواندن در کودکان فارسی زبان همانند سایر زبان ها ارتباط وجود داشته و با تقویت این مهارت ها می توان بر توانایی کودک در خواندن افزود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، زهرا، سعیدمنش، محسن، دستجردی کاظمی، مهدی، مهری، آذر، و جهانی، یونس. (1388). بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 86ـ1385. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 18(1-2 (پیاپی 31-32))، 18-25. SID. https://sid.ir/paper/106234/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی زهرا، سعیدمنش محسن، دستجردی کاظمی مهدی، مهری آذر، جهانی یونس. بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 86ـ1385. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1388؛18(1-2 (پیاپی 31-32)):18-25. Available from: https://sid.ir/paper/106234/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سلیمانی، محسن سعیدمنش، مهدی دستجردی کاظمی، آذر مهری، و یونس جهانی، “بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 86ـ1385،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 18، no. 1-2 (پیاپی 31-32)، pp. 18–25، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106234/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button