مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی

صفحات

 صفحه شروع 383 | صفحه پایان 389

چکیده

 مقدمه: آزمون های چندگزینه ای هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان پزشکی را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سوالات آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام گرفته است. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مجموعا 450 سوال چند گزینه ای(225 سوال برای هر رشته), از نظر ساختار سوالات, ضریب دشواری, ضریب تمیز و گزینه های انحرافی بررسی شدند. ساختار سوالات با استفاده از چک لیست 16 سوالی مصوب وزارت بهداشت که دارای پاسخ بله و خیر بود بررسی شد. ضرایب دشواری و تمیز برای هر سوال نیز در تحلیل سوالات مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و excel استفاده شد. یافته ها: در بررسی سوالات پزشکی و دندانپزشکی, به ترتیب در 6% و 5% موارد اشکال ساختاری وجود داشت. در بررسی سوالات پزشکی, به طور میانگین حدود 50% ضرایب دشواری مطلوب, 2% ضرایب تمیز مطلوب و در 7% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود و در ارتباط با سوالات دندانپزشکی, به طور میانگین 50% ضرایب دشواری مطلوب, 23% ضرایب تمیز مطلوب و در 53% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود. نتیجه گیری: در این مطالعه در هر دو رشته فراوانی سوالات با ضریب دشواری مناسب, نسبتا" خوب اما فراوانی سوالات با ضریب تمیز مناسب بسیار کم بود. گزینه های انحرافی در سوالات پزشکی بهتر از دندانپزشکی طراحی شده بودند. با توجه نتایج به مطالعه حاضر و اهمیت ارزشیابی, توصیه به بازنگری و اصلاح در روش های ارزشیابی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خواجه علی، نسرین، اسلمی، مریم، و عربان، مرضیه. (1399). تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی. پایش، 19(4 )، 383-389. SID. https://sid.ir/paper/375260/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه علی نسرین، اسلمی مریم، عربان مرضیه. تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی. پایش[Internet]. 1399؛19(4 ):383-389. Available from: https://sid.ir/paper/375260/fa

    IEEE: کپی

    نسرین خواجه علی، مریم اسلمی، و مرضیه عربان، “تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی،” پایش، vol. 19، no. 4 ، pp. 383–389، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button