مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,061
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم سال دوم تحصیلی 79-1378

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 47

چکیده

 سابقه و هدف: نتایج امتحانات نه تنها برای قضاوت درباره عملکرد فراگیران بلکه درباره اثر بخشی آموزش, روشها و مواد آموزشی نیز مفید هستند. با توجه به گستردگی استفاده از آزمونهای چند گزینه ای در مراکز آموزش عالی بر آن شدیم تا کیفیت آزمونهای پایان ترم را مورد مطالعه قرار دهیم. مواد  و روشها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 1485 پرسش چند گزینه ای از 40 موضوع امتحانی دروس تخصصی و پایه پرستاری در نیسمال دوم 79-78 مورد بررسی قرار گرفت و کیفیت هر یک از آنها با استفاده از فرمولهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیش از نیمی از پرسش ها در کل آزمونهای مورد تحلیل دارای ضریب دشواری بالای 0.7 بوده که در طبقه آسان و بسیار آسان قرا می گیرند. 11.4% از کل پرسش ها در سطح a=0.05 دارای ضریب تمیز معنی دار بوده اند و 5.9% از پرسشها واقعا به عنوان چهار گزینه ای عمل کرده, ولی سایر پرسشها عملا یک یا دو گزینه ای بوده اند. 76.2% از آزمون ها دارای ضرایب پایایی منفی بوده است. تنها 23.8% ضرایب پایایی مثبت داشتند که مقادیر آنها از 0.03 تا حداکثر 0.5 برای یک امتحان متغیر بوده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی, طراحی آزمونهای پایان ترم وضعیت مناسب و راضی کننده نداشته و عموما آزمونهای مورد استفاده در فرآیند ارزشیابی برآیندهای آموزشی دانشجویان دارای اشکال ساختاری اساسی بوده و این آزمون ها به عنوان ابزار دقیق و معتبر عمل نمی نمایند و ضمنا تفاوت های واقعی آزمودنی ها را نمی سنجند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اشرف پور، منوچهر، بهشتی، زهرا، و ملوک زاده، سرور. (1382). بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم سال دوم تحصیلی 79-1378 . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 5(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 42-47. SID. https://sid.ir/paper/72969/fa

Vancouver: کپی

اشرف پور منوچهر، بهشتی زهرا، ملوک زاده سرور. بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم سال دوم تحصیلی 79-1378 . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1382؛5(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):42-47. Available from: https://sid.ir/paper/72969/fa

IEEE: کپی

منوچهر اشرف پور، زهرا بهشتی، و سرور ملوک زاده، “بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم سال دوم تحصیلی 79-1378 ،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 5، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 42–47، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/72969/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا