مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرگشتگی ذهنی خودبه خود و عمدی و بهوشیاری زمینه ای در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 214

چکیده

 اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرگشتگی ذهنی خودبه خود و عمدی و بهوشیاری زمینه ای در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان بود. مواد و روش  ها: در این تحقیق توصیفی, همبستگی و مقطعی, 391 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به روش در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های وسواس فکری عملی مادزلی, پرسش نامه سرگشتگی ذهنی عمدی و خودبه خود و پرسش نامه بهوشیاری پنج وجهی ذهن آگاهی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافته ها نتایج همبستگی نشان داد سرگشتگی ذهنی عمدی (0.05>P, r=0.19) و سرگشتگی ذهنی خودبه خود (0.01>P, r=0.64) با نشانه های وسواس رابطه مثبت و مستقیم دارد. از بین مولفه های بهوشیاری, مولفه های مشاهده (0.05>P, r=-0.11), عمل همراه با آگاهی (0.01>P, r=-0.41), عدم قضاوت به تجربه درونی (0.01>P, r=-0.50) و عدم واکنش به تجربه درونی (0.01>P, r=-0.61) با نشانه های وسواس رابطه منفی و معکوسی دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان می دهد که از بین مولفه های سرگشتگی ذهنی, تنها متغیر سرگشتگی ذهنی خودبه خود (0.01>P, b=0.51) و از بین مولفه های بهوشیاری, عمل همراه با آگاهی, عدم قضاوت به تجربه درونی و عدم واکنش به تجربه درونی به ترتیب (b=-0.20), (b=-0.22), (b=-0.41) قادر به پیش بینی نشانه های وسواس هستند (0.01>P). نتیجه  گیری: یافته های این پژوهش بر نقش سرگشتگی ذهنی غیرعمدی و مولفه های عمل همراه با آگاهی, عدم قضاوت به تجربه درونی و عدم واکنش به تجربه درونی در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان تاکید می کند که می تواند تبیین و سبب شناسی نشانه های وسواس را تسهیل کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمودعلیلو، مجید، بخشی پور، عباس، و متین پور، بهمن. (1397). نقش سرگشتگی ذهنی خودبه خود و عمدی و بهوشیاری زمینه ای در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(2 )، 205-214. SID. https://sid.ir/paper/375844/fa

    Vancouver: کپی

    محمودعلیلو مجید، بخشی پور عباس، متین پور بهمن. نقش سرگشتگی ذهنی خودبه خود و عمدی و بهوشیاری زمینه ای در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1397؛24(2 ):205-214. Available from: https://sid.ir/paper/375844/fa

    IEEE: کپی

    مجید محمودعلیلو، عباس بخشی پور، و بهمن متین پور، “نقش سرگشتگی ذهنی خودبه خود و عمدی و بهوشیاری زمینه ای در پیش بینی نشانه های وسواس دانشجویان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 24، no. 2 ، pp. 205–214، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375844/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button