مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانه های بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه (ADHD)

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 140

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که تا نوجوانی و بزرگساالی ادامه دارد و ابعاد مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین خاطر الگوهای درمانی متعددی برای این اختلال طراحی شده است. یکی از ااین الگوها آموزش بهوشیاری است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش علایم و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 12-9 ساله دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی در شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه متشکل از 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی, در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای را به صورت هفتگی دریافت نمود. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه – بیش فعالی و فرم سیاهه رفتاری آخنباخ برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری به طور معناداری بر کاهش نشانه های بالینی کودکان بیش فعال مؤثر بوده است (p<0. 001). علاوه براین نشانه های همراه در اختلال بیش فعالی از قبیل مشکلات عاطفی, اضطراب, مشکلات رفتار مقابله ای در این کودکان در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود. بحث ونتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش, می توان روش آموزش بهوشیاری را به عنوان یک روش موثر در کنار سایر روش ها برای کاهش نشانه های اختلال بیش فعالی بکار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری مقدم، ثنا، رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم، قربانی، نیما، مرادی، علیرضا، و صحت، افسانه. (1397). اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانه های بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه (ADHD). روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 16(1 (پیاپی 30) )، 131-140. SID. https://sid.ir/paper/208672/fa

    Vancouver: کپی

    نوری مقدم ثنا، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم، قربانی نیما، مرادی علیرضا، صحت افسانه. اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانه های بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه (ADHD). روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛16(1 (پیاپی 30) ):131-140. Available from: https://sid.ir/paper/208672/fa

    IEEE: کپی

    ثنا نوری مقدم، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، نیما قربانی، علیرضا مرادی، و افسانه صحت، “اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانه های بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه (ADHD)،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 30) ، pp. 131–140، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button