مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری بر سازگاری زوجین

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 143

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری بر سازگاری زناشویی زوجین به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شصت زوج (120 نفر) بود که فرزندان ایشان در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند که براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. مداخله آموزشی مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی و مداخله آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری هر کدام بر روی یک گروه آزمایشی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه سازگاری زناشویی, قبل و بعد از مداخله و یک ماه پس از آخرین آموزش از هر سه گروه نمونه جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه های مکرر انجام گرفت. نتایج نشان داد که هر دو روش آموزشی بر سازگاری زناشویی زوجین موثر بوده است و بین این دو روش از نظر اثربخشی تفاوتی دیده نشد. همچنین نتایج پیگیری یک ماهه نشان دهنده ماندگاری اثربخشی هر دو روش آموزشی بر سازگاری زناشویی زوجین بود. بنابراین, از هر دو روش مداخله می توان در ارتقای سازگاری زناشویی زوجین استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی تبار، سیدمرتضی، مکوندی، بهنام، و سودانی، منصور. (1398). مقایسه تاثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری بر سازگاری زوجین. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 7(15 )، 125-143. SID. https://sid.ir/paper/377229/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی تبار سیدمرتضی، مکوندی بهنام، سودانی منصور. مقایسه تاثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری بر سازگاری زوجین. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده[Internet]. 1398؛7(15 ):125-143. Available from: https://sid.ir/paper/377229/fa

    IEEE: کپی

    سیدمرتضی احمدی تبار، بهنام مکوندی، و منصور سودانی، “مقایسه تاثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی-رفتاری بر سازگاری زوجین،” پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، vol. 7، no. 15 ، pp. 125–143، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا