مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد بر اساس داده های تجربی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

آزمون بین المللی پیشرفت در خواندن (پرلز)Q3

چکیده

 زمینه: بحث تغییرناپذیری سوال ها و آزمون ها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها بر اساس دو رویکرد سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازه گیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سوال بر اساس یک نمونه داده تجربه حاصل از آزمون بین المللی پیشرفت در خواندن (PIRLS) که پاسخ 5000 دانش آموز ایرانی (2500 دختر و 2500 پسر) در سال 2006 به 6 سوال مقیاس نگرش نسبت به خواندن بود مقایسه گردید. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که سوال 6 بر اساس هر دو رویکرد دارای سوگیری است, هر چند که نتایج هر دو رویکرد در خصوص سوال های 1, 3 و 4 متفاوت بود. سوال 1 بر اساس رویکرد سوال پاسخ و سوال های 3 و 4 بر اساس رویکرد تحلیل عاملی تاییدی دارای سوگیری تشخیص داده شدند. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که هنگام بررسی های مربوط به تغییرناپذیری پارامترها, از روش های موجود در هر دو رویکرد سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شود و صرف قضاوت بر اساس نتایج یک روش می تواند بسیار گمراه کننده باشد. به علاوه, در نظر گرفتن عرض از مبدا در مدل اندازه گیری به هنگام بررسی تغییرناپذیری و تفاوت توزیع توانایی گروه ها و تاثیر آنها روی تغییرناپذیری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، مجتبی، مرادی، فاطمه، و ایزانلو، بلال. (1390). تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد بر اساس داده های تجربی. اندازه گیری تربیتی، 2(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/379054/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی مجتبی، مرادی فاطمه، ایزانلو بلال. تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد بر اساس داده های تجربی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/379054/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی حبیبی، فاطمه مرادی، و بلال ایزانلو، “تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سوال پاسخ و تحلیل عاملی تاییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد بر اساس داده های تجربی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 6، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button