مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: شواهد نشان داده اند که زنان باردار از مهارت کافی برای استفاده از راهبردهای کارآمد تنظیم شناختی هیجان برخوردار نیستند. آموزش مهارت های زندگی یکی از مداخلات مؤثر در تخفیف مشکلات روان شناختی دوران بارداری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی, جامعه آماری دربرگیرنده کلیه زنان باردار شهر تبریز در سال 1396 بود. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروه ها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. 8 جلسه یک ساعته به مدت هشت هفته آموزش مهارت های زندگی به صورت گروهی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‍ متغیره تحلیل شدند. یافته­ ها: آموزش مهارت های زندگی به کارگیری راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (تمرکز مجدد مثبت, تمرکز مجدد بر برنامه ریزی, ارزیابی مجدد مثبت, پذیرش و دیدگاه‍ گیری) را در زنان باردار افزایش داد و موجب کاهش استفاده از راهبردهای منفی (فاجعه انگاری, خود سرزنشگری, نشخوار فکر و سرزنش دیگری) گردید (001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش مهارت های زندگی بر تنظیم شناختی هیجان زنان باردار تأثیر دارد؛ آموزش این مهارت ها به عنوان یک روش مؤثر در ارتقای راهبردهای مثبت و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان به ویژه در دوران بارداری توصیه می‍ شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورصادق، زیبا، و آزموده، معصومه. (1398). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار. سلامت جامعه، 13(2 )، 56-64. SID. https://sid.ir/paper/379385/fa

    Vancouver: کپی

    پورصادق زیبا، آزموده معصومه. تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار. سلامت جامعه[Internet]. 1398؛13(2 ):56-64. Available from: https://sid.ir/paper/379385/fa

    IEEE: کپی

    زیبا پورصادق، و معصومه آزموده، “تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار،” سلامت جامعه، vol. 13، no. 2 ، pp. 56–64، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379385/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button