Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 95

چکیده

 مقدمه: زنان مبتلا به افسردگی از لحاظ روانشناختی به ویژه در زمینه هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی افت می کنند و یکی از روش های موثر در بهبود ویژگی های روانشناختی روش آموزش تنظیم هیجان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به کلینیک های خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال 1397 بودند که از میان آنان 50 نفر با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه ای به مدت دو ماه (یک جلسه در هفته) آموزش تنظیم هیجان دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده ها با پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی, افسردگی, هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی جمع آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که قبل از آموزش بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0P). بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری, آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش هوش معنوی (001/0P<, 15/107F=) و کاهش نگرانی سلامتی (001/0P<, 64/139F=) و دیسترس روانشناختی (001/0P<, 28/142F=) در زنان مبتلا به افسردگی شد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر افزایش هوش معنوی و کاهش نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی بود. بنابراین, توصیه می گردد که درمانگران و روانشناسان بالینی برای افزایش هوش معنوی و کاهش نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی به ویژه در زنان مبتلا به افسردگی در کنار سایر روش ها مثل آموزش ذهن آگاهی یا آموزش پذیرش و تعهد از روش آموزش تنظیم هیجان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی شاد، بهرنگ، هاشمیان نژاد، فریده، غضبان زاده، رضیه، و حاتمی پور، خدیجه. (1399). بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی. پژوهش پرستاری، 15(2 )، 84-95. SID. https://sid.ir/paper/379694/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی شاد بهرنگ، هاشمیان نژاد فریده، غضبان زاده رضیه، حاتمی پور خدیجه. بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی. پژوهش پرستاری[Internet]. 1399؛15(2 ):84-95. Available from: https://sid.ir/paper/379694/fa

    IEEE: کپی

    بهرنگ اسماعیلی شاد، فریده هاشمیان نژاد، رضیه غضبان زاده، و خدیجه حاتمی پور، “بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی, نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی،” پژوهش پرستاری، vol. 15، no. 2 ، pp. 84–95، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا