Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

436
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی بروز نشانه های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب های دوران کودکی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 107

چکیده

 زمینه و هدف: آسیب های دوران کودکی, عواقب پایدار و جبران ناپذیری را بر جا می گذارد. به طوری که از آثار روان شناختی طولانی مدت آن, می توان به بروز مشکلات رفتاری و روان شناختی عمده در نوجوانی و بزرگسالی از جمله اختلالات شخصیت خوشه C اشاره کرد. یکی از متغیرهایی که به نظر می رسد از آسیب های دوران کودکی تأثیر می پذیرد و می تواند منجر به بروز نشانه های اختلالات شخصیت شود, تنظیم شناختی هیجان است. از آنجا که پرستاران بزرگ ترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان, بهره وری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار می دهند, بنابراین مطالعه و بررسی پیشایندهای اختلال شخصیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت بالایی برخودار است. هدف اصلی این پژوهش ارائه ی یک مدل از آسیب های دوران کودکی و تنظیم شناختی هیجان برای کمک به فهم بهتر اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی-همبستگی, 291 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 که به روش خوشه ای ساده انتخاب شده بودند, شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیب های دوران کودکی, پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه چند محوری بالینیMillon-3 (MCMI-III) بودند. به منظور تحلیل داده های آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS-22 برای تحلیل مسیر متغیرهای مشاهده پذیر بهره گیری به عمل آمد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آسیب های عمومی, سوءاستفاده های جسمی و سوءاستفاده های جنسی دوران کودکی می توانند اختلال شخصیت وسواسی-جبری دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 01/0>p, 0005/0>p و 0005/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (01/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده های جسمی دوران کودکی می توانند اختلال شخصیت اجتنابی دانشجویان را یا به صورت مستقیم (05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده های جسمی و سوءاستفاده های جنسی دوران کودکی می توانند اختلال شخصیت وابسته دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 001/0>p و 05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. نتیجه گیری کلی: نتایج نشان داد آسیب های دوران کودکی, بدتنظیمی های هیجانی در دوران بزرگسالی را به دنبال دارند و نبود راهبردهای تنظیم هیجان مناسب, می تواند منجر به بروز نشانه های اختلالات شخصیت خوشه C شود. بنابراین آموزش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح تنظیم شناختی هیجان عمل کرده و راهی مناسب برای بهبود اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قدرت الهی فرد، محمدعلی، چین آوه، محبوبه، و امینی منش، سجاد. (1399). مدل یابی بروز نشانه های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب های دوران کودکی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان. نشریه پرستاری ایران، 33(123 )، 84-107. SID. https://sid.ir/paper/380957/fa

    Vancouver: کپی

    قدرت الهی فرد محمدعلی، چین آوه محبوبه، امینی منش سجاد. مدل یابی بروز نشانه های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب های دوران کودکی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1399؛33(123 ):84-107. Available from: https://sid.ir/paper/380957/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی قدرت الهی فرد، محبوبه چین آوه، و سجاد امینی منش، “مدل یابی بروز نشانه های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب های دوران کودکی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان،” نشریه پرستاری ایران، vol. 33، no. 123 ، pp. 84–107، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380957/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا