مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,108
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,278
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه رفتارهای استرس زا با تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 187

چکیده

 پیش زمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در بحث روابط بین افراد مطرح می باشد. دانشجویانی که از توانایی های هیجانی مناسبی در دانشگاه برخوردار نیستند با مسائل انضباطی بیشتری مواجه می گردند و ممکن است رفتارهای انحرافی بیشتری از آن ها سر بزند. مهارت هیجانی می تواند مولفه های مختلفی را شامل شود که از مهم ترین آن ها می توان به تنظیم هیجانی, هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی اشاره نمود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رفتارهای استرس زا و رابطه آن با مولفه های هوش هیجانی, خلاقیت هیجانی دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان است. مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 396 نفر(172زن, 224مرد) از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه اینسبتی (ابتدا خوشه بندی شده و سپس متناسب با حجم هر خوشه نمونه موردنظر انتخاب شده است) انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه رفتارهای استرس زا, پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان, پرسشنامه هوش هیجانی شاته و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد رفتارهای استرس زا با دشواری در تنظیم هیجان (بتا = 246/0) رابطه مثبت و معناداری و با هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی رابطه معنادار و منفی دارد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج می توان بیان داشت مولفه های هوش هیجانی, خلاقیت هیجانی و دشواری در تنظیم هیجانی در پردازش اطلاعات هیجانی افراد موثر بوده و ادراک, تعاملات و رویارویی آن ها با فضای آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهند. توانایی بالا در این مولفه ها سبب سازگاری و توانایی پایین در آن ها سبب افزایش رفتارهای استرس زا و ناسازگارانه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، آرزو، کیانی، سحر، مختاری، رضا، و شیرمحمدی، نسیم. (1397). بررسی رابطه رفتارهای استرس زا با تنظیم هیجانی, هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(3 (پی در پی 104) )، 177-187. SID. https://sid.ir/paper/380969/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی آرزو، کیانی سحر، مختاری رضا، شیرمحمدی نسیم. بررسی رابطه رفتارهای استرس زا با تنظیم هیجانی, هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(3 (پی در پی 104) ):177-187. Available from: https://sid.ir/paper/380969/fa

    IEEE: کپی

    آرزو کیانی، سحر کیانی، رضا مختاری، و نسیم شیرمحمدی، “بررسی رابطه رفتارهای استرس زا با تنظیم هیجانی, هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 3 (پی در پی 104) ، pp. 177–187، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380969/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا