مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

347
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

447
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: شواهد نشان می دهد مورفین باعث تخریب حافظه می شود. هم چنین هورمون گرلین در ارتباط با حافظه و یادگیری دخالت دارد و اثرات پاداشی مواد مخدر را میانجی گری می کند. در مطالعه حاضر نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال بررسی شد. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی, 91 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 13 گروه(7=n) شامل گروه های سالین(ml/kg1), مورفین(mg/kg5/7-5/0) و گرلین(lµ nmol/1-0) به همراه مورفین(mg/kg5/7) یا سالین(ml/kg1) تقسیم شدند. در گروه های دریافت کننده گرلین, بلافاصله پس از آموزش گرلین به درون ناحیه سپتوم میانی تزریق و پس از پنج دقیقه سالین و یا مورفین به صورت زیرجلدی تزریق شد. مرحله آزمون 24 ساعت بعد از آموزش انجام شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: تزریق پس از آموزش مورفین, مدت زمان ورود به ناحیه تاریک را در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش و مدت زمان ماندن در اتاق تاریک را افزایش می دهد(P<0. 001). تزریق گرلین به داخل ناحیه MS فراموشی ناشی از مورفین(5/7 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) را مهار نمود(P<0. 001). تزریق گرلین به تنهایی تاثیر معنی داری بر به خاطر آوری حافظه نداشت(P>0. 05). بحث و نتیجه گیری: گرلین قادر است از اثرات تخریبی مورفین بر حافظه و یادگیری در مدل اجتنابی مهاری جلوگیری کرده و احتمالاً ناحیه سپتوم میانی در بروز این اثر دخالت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دستجانی فراهانی، سودابه، دربندی، نیلوفر، و نظری سرنجه، فرزانه. (1399). نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 28(3 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/381268/fa

    Vancouver: کپی

    دستجانی فراهانی سودابه، دربندی نیلوفر، نظری سرنجه فرزانه. نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1399؛28(3 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/381268/fa

    IEEE: کپی

    سودابه دستجانی فراهانی، نیلوفر دربندی، و فرزانه نظری سرنجه، “نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 28، no. 3 ، pp. 1–10، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button