Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

552
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهره برداری تجاری از شهرت درگذشتگان

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 120

چکیده

شهرت تنها متعلق به زمان حیات نیست, پس از مرگ نیز, ادامه دارد. حتی ممکن است با وقوع مرگ, شهرت شخص بیشتر نیز بشود. پرسش اصلی این است که از لحاظ حقوقی, شهرت شخص پس از مرگش متعلق به کیست؟ آیا همچون اموال, به وراث خواهد رسید یا آنکه سرنوشت متفاوتی خواهد داشت؟ برای پاسخ گویی به این پرسش, می توان شهرت شخص را حقی غیرمالی و وابسته به خود شخص معرفی کرد که با مرگ او خاتمه می یابد اما حقیقت این است که عرف, شهرت شخص را همچون مال می بیند, لذا پرداخت پول در برابر استفاده از آن را موجه تلقی می کند. در نتیجه, به نظر می رسد تلقی شهرت به عنوان مال ترجیح داشته باشد. در این راستا, حق مورد بحث نیز, همانند دیگر حقوق مالی پس از فوت شخص به ورثه او خواهد رسید. پیشگیری از دارا شدن بلاجهت شرکت های تجاری در استفاده از شهرت دیگران و جلوگیری از فریب مصرف کنندگان به عنوان مؤید همین باور قابل ذکر هستند. در حقوق آمریکا, آلمان و فرانسه گرایش غالب به همین سمت است. در حقوق ایتالیا, رویه واحدی قابل احراز نیست. در نظام حقوقی ما, با توجه به سکوت ادبیات حقوقی, تلاش می شود در این مقاله, امکان ارث بری وراث از شهرت مورث شان بررسی شود. در نهایت نیز, مهم ترین دستاورد این مقاله, پذیرش این نکته است که حق بهره برداری از شهرت پس از فوت اشخاص به وراث شان خواهد رسید. در این مقاله, با استفاده از روش کتابخانه ای مطالب مرتبط در این زمینه گردآوری و سپس, ارزیابی و تحلیل شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرشکاری، عباس. (1398). بهره برداری تجاری از شهرت درگذشتگان. مجله تحقیقات حقوقی، 22(85 )، 97-120. SID. https://sid.ir/paper/381470/fa

    Vancouver: کپی

    میرشکاری عباس. بهره برداری تجاری از شهرت درگذشتگان. مجله تحقیقات حقوقی[Internet]. 1398؛22(85 ):97-120. Available from: https://sid.ir/paper/381470/fa

    IEEE: کپی

    عباس میرشکاری، “بهره برداری تجاری از شهرت درگذشتگان،” مجله تحقیقات حقوقی، vol. 22، no. 85 ، pp. 97–120، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا