مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

382
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مهارت های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: مشکلات جسمانی و روانی مبتلایان به مثانه نوروژنیک که از سونداژ متناوب استفاده می کنند, در همه ابعاد زندگی آنها تاثیرگذار است؛ به نحوی که افت کیفیت زندگی و عزت نفس بیماران را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی مهارت های سازگاری بر عزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش بیماران زن مبتلا به اختلال مثانه نوروژنیک مراجعه کننده به بیمارستان خورشید اصفهان در سال 1398 بودند که از میان آنها 60 نفر از زنان مبتلا به مثانه نوروژنیک واجد معیارهای ورود به مطالعه با روش نمونه گیری مستمر انتخاب و با تخصیص تصادفی بر اساس ماه مراجعه بیمار در دو گروه مساوری جایگزین شدند(هر گروه 30 نفر). گروه مداخله 8 جلسه 2 ساعته آموزش مهارت های سازگاری را توسط دو پژوهشگر روانپرستار و پرستار شاغل در بخش ارولوژی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشهای روتین بخش را دیدند. ابزارهای پژوهش, پرسشنامه های مشخصات فردی, عزت نفس آیزنگ و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار کلر بودند. داده ها با آزمونهای توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل, کای اسکویر, من ویتنی) در نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که در مرحله پیش آزمون بین گروه های مداخله و کنترل از نظر عزت نفس و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری وجود نداشت (P >0/05). اما در مرحله پس آزمون بین گروه ها از نظر هر دو متغیر, تفاوت معنی دار وجود داشت (P <0/001). اما میانگین نمرات عزت نفس و کیفیت زندگی در گروه کنترل در دو مرحله تفاوت معنادار وجود نداشت (P >0/05). به عبارت دیگر, آموزش مهارت های سازگاری باعث افزایش عزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک شد (P <0/001). تتیجه گیری: نتیجه حاکی از اثر بخشی آموزش مهارت های سازگاری بر کیفیت زندگی و عزت نفس مبتلایان به مثانه نوروژنیک بود. بنابراین پیشنهاد می گردد که از این روش درکنار سایر روش های درمانی برای بهبود مشکلات روانشناختی این بیماران استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فتحیان، زهره، مقیمیان، مریم، و سلمانی، فاطمه. (1399). تاثیر آموزش گروهی مهارت های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک. روان پرستاری، 8(2 )، 24-33. SID. https://sid.ir/paper/381980/fa

    Vancouver: کپی

    فتحیان زهره، مقیمیان مریم، سلمانی فاطمه. تاثیر آموزش گروهی مهارت های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(2 ):24-33. Available from: https://sid.ir/paper/381980/fa

    IEEE: کپی

    زهره فتحیان، مریم مقیمیان، و فاطمه سلمانی، “تاثیر آموزش گروهی مهارت های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک،” روان پرستاری، vol. 8، no. 2 ، pp. 24–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381980/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button