مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت حل مسئله بر افسردگی، اضطراب واسترس درخانواده بیماران بستری ریوی و پرسنل بیمارستان

صفحات

 صفحه شروع 162 | صفحه پایان 170

چکیده

 زمینه: مواجهه با بیماردرفضای خانواده و محیط کار, می تواند در بروز مشکلات روانشناختی افراد خانواده نقش مؤثری داشته باشد. با توجه به کمبود پیشینه در این زمینه, هدف از مطالعه آموزش حل مسئله و مقایسه اثربخشی بهبود اضطراب, استرس, افسردگی و نحوه حل مسئله درزمینه کاهش مشکلات روانشناختی اعضای خانواده بیماران بستری و پرسنل بیمارستان که به طور مستقیم درگیر مراقبت از بیمار هستند, میباشد. روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی-آزمایشی بود که در آن به مقایسه میزان اثربخشی آموزش راهبردهای حل مسئله بر افسردگی, اضطراب, استرس و روشهای حل مسئله در دو گروه خانواده بیماران ریوی بستری با گروه پرسنل بیمارستان دکتر مسیح دانشوری پرداخته شد. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد و اعضای نمونه تحت گروه درمانی با رویکرد آموزش حل مسئله قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته, سبک حل مسئله کسیدی و لانگ (Cassidy and Long), و همچنین افسردگی, اضطراب و استرس داس (DASS) بودند. یافتهها: درماندگی, اجتناب, اضطراب و استرس در هر دو گروه پرسنل و همراهان بیماران, پس از اجرای مداخله, به طور معناداری کاهش یافت. افسردگی تنها زیرمقیاسی بود که فقط در همراهان بیماران پس از اجرای مداخله کاهش یافت. گرایش و اعتماد تنها در پرسنل افزایش یافت. نتیجه گیری: بهبود وضعیت افسردگی, اضطراب, استرس و حل مسئله هم در پرسنل و هم در خانواده بیماران پس از اجرای دوره آموزش, ضرورت حضور متخصصان حوزه سلامت روان را برای غربالگری در همه گروهها, اعم از بیماران, خانواده آنها و پرسنل بیمارستان نشان میدهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عدیمی، پریسا، صفا، میترا، قاسم بروجردی، فاطمه، حاجی زاده، فرزانه، و میراب زاده اردکانی، بامداد. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت حل مسئله بر افسردگی, اضطراب واسترس درخانواده بیماران بستری ریوی و پرسنل بیمارستان. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 37(3 )، 162-170. SID. https://sid.ir/paper/382109/fa

    Vancouver: کپی

    عدیمی پریسا، صفا میترا، قاسم بروجردی فاطمه، حاجی زاده فرزانه، میراب زاده اردکانی بامداد. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت حل مسئله بر افسردگی, اضطراب واسترس درخانواده بیماران بستری ریوی و پرسنل بیمارستان. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران[Internet]. 1398؛37(3 ):162-170. Available from: https://sid.ir/paper/382109/fa

    IEEE: کپی

    پریسا عدیمی، میترا صفا، فاطمه قاسم بروجردی، فرزانه حاجی زاده، و بامداد میراب زاده اردکانی، “مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت حل مسئله بر افسردگی, اضطراب واسترس درخانواده بیماران بستری ریوی و پرسنل بیمارستان،” مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، vol. 37، no. 3 ، pp. 162–170، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button