Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت های حل مسئله و تعارض

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 137

چکیده

 زمینه و هدف دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان و نوجوانان است و به دلیل مشکلات خاص خود گاهی از طریق کاهش سلامت و افزایش استرس و افسردگی باعث افزایش سوءمصرف مواد در نوجوانان می شود. بنابراین, مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت های حل مسیله و تعارض انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان دیابتی عضو انجمن دیابت شهر ارومیه و مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) و مراجعه کننده به پزشکان متخصص دیابت شهر ارومیه در فصل بهار سال 1398 بود. از میان اعضای جامعه, 206 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس غربالگری سوءمصرف مواد-نسخه نوجوانان (میلر و لازوسکی, 2001) و پرسش نامه های افسردگی (بک و همکاران, 1988), استرس (کوهن و همکاران, 1983), مهارت های حل مسیله (هپنر و پترسن, 1982) و مهارت های حل تعارض (ویکز, 1994) بود. داده ها با استفاده از روش های ضرایب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. ملاحظات اخلاقی در این پژوهش, تمامی اصول اخلاق در پژوهش رعایت شده است. یافته ها یافته ها نشان داد که افسردگی و استرس به طور مستقیم بر مهارت های حل مسیله و تعارض اثر منفی و معنادار دارند, اما بر سوءمصرف مواد اثر مستقیم و معناداری نداشتند؛ همچنین مهارت های حل مسیله و تعارض به طور مستقیم بر سوءمصرف مواد اثر منفی و معنادار داشتند. علاوه براین, افسردگی و استرس به طور غیرمستقیم از طریق مهارت های حل مسیله و تعارض بر سوءمصرف مواد اثر معنادار داشتند (0/05>P). نتیجه گیری نتایج نشان داد که افسردگی و استرس از طریق کاهش مهارت های حل مسیله و تعارض می توانند باعث افزایش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی شوند؛ بنابراین برای کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش افسردگی و استرس و افزایش مهارت های حل مسیله و تعارض بود که برگزاری کارگاه های آموزشی برای این منظور توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    الهیار، اشرف، و زینالی، علی. (1399). مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت های حل مسئله و تعارض. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 23(2 (پیاپی 144) )، 126-137. SID. https://sid.ir/paper/525867/fa

    Vancouver: کپی

    الهیار اشرف، زینالی علی. مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت های حل مسئله و تعارض. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1399؛23(2 (پیاپی 144) ):126-137. Available from: https://sid.ir/paper/525867/fa

    IEEE: کپی

    اشرف الهیار، و علی زینالی، “مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت های حل مسئله و تعارض،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 23، no. 2 (پیاپی 144) ، pp. 126–137، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا