مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 145

چکیده

 تحقیق حاضر به منظور ساخت پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ) استادان و سنجش اعتبار و پایایی آن اجراء گردید. برای نیل به هدف تحقیق 962 دانشجو از دانشگاه های دولتی شهر تهران در رشته های علوم انسانی انتخاب و ISEEQ را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عوامل بررسی و بر این اساس 10 عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سوالات قرار گرفته روی عوامل تحت عناوین توانایی علمی, پویایی و علاقه مندی, تقویت انگیزه و توانایی های دانشجویان, کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در کلاس درس, کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در خارج از کلاس درس, ارزیابی و بازخورد, سازماندهی (وضوح), رعایت مسائل اخلاقی, رعایت نظم و مقررات آموزشی و رضایت از استاد نامگذاری شد. پایایی پرسشنامه به وسیله روش همسانی درونی و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برآورد گردید. بر اساس نتایج حاصله, ضرایب آلفای عوامل 10 گانه (به استثناء عامل رعایت مسائل اخلاقی که 0.61 می باشد) رضایت بخش می باشد. کوچکترین ضریب آلفا پس از عامل رعایت مسائل اخلاقی متعلق به عامل رعایت نظم و مقررات آموزشی برابر با 0.69 با 3 سوال و بزرگترین ضریب آلفا متعلق به عامل توانایی علمی برابر با 0.91 با 18 سوال می باشد. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 0.97 به دست آمد که قابل توجه است. طبق نتایج این تحقیق ISEEQ واجد شرایط لازم برای بهره گیری به منظور ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی استادان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، علی محمد، دلاور، علی، احدی، حسن، و درتاج، فریبرز. (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ). اندازه گیری تربیتی، 1(1)، 121-145. SID. https://sid.ir/paper/382804/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی علی محمد، دلاور علی، احدی حسن، درتاج فریبرز. ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ). اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1389؛1(1):121-145. Available from: https://sid.ir/paper/382804/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد رضایی، علی دلاور، حسن احدی، و فریبرز درتاج، “ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)،” اندازه گیری تربیتی، vol. 1، no. 1، pp. 121–145، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382804/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button