مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه: بارداری با تنیدگی های روحی روانی همراه است که سبب ایجاد اضطراب در مادران باردار می شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 120 خانم باردار تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد در سال 1397 انجام شد. مادران به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله پیام های آموزشی شامل ارسال تکنیک های آرام سازی عضلانی و پیگیری آن, اطلاعات صحیح در مورد تغذیه بارداری, شکایت های شایع در بارداری, سلامت جنینی و علائم شروع زایمان بود. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر قبل و یک ماه بعد از مداخله توسط مادران به شیوه خودارزیابی تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای اسکوئر در سطح معنی داری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: قبل از مداخله, میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان در دو گروه, تفاوت آماری معناداری نداشت, اما پس از مداخله, اضطراب آشکار و پنهان مادران در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل و این تفاوت در دو گروه معنی دار بود (05/0P<). نتایج در بخش مقایسه درون گروهی حاکی از تفاوت آماری معناداری در هر دو گروه است. بدین صورت که تفاوت آماری معنادار در گروه آزمون با کاهش نمرات و در گروه کنترل با افزایش نمرات همراه است. نتیجه گیری: ارسال پیام کوتاه به عنوان اقدامی قابل اجرا و موثر, می تواند نمره اضطراب زنان باردار را کاهش دهد. بنابراین اجرای این مداخله در کنار مراقبت های معمول دوران بارداری پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی بیلندی، رقیه، نجفی، سمانه، بنفشه، الهه، عبدالعظیمی، زهرا، طوافی، مرضیه، و رحمانی، محمدرضا. (1398). تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار. پژوهش پرستاری، 14(1 )، 42-49. SID. https://sid.ir/paper/383142/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی بیلندی رقیه، نجفی سمانه، بنفشه الهه، عبدالعظیمی زهرا، طوافی مرضیه، رحمانی محمدرضا. تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار. پژوهش پرستاری[Internet]. 1398؛14(1 ):42-49. Available from: https://sid.ir/paper/383142/fa

    IEEE: کپی

    رقیه رحمانی بیلندی، سمانه نجفی، الهه بنفشه، زهرا عبدالعظیمی، مرضیه طوافی، و محمدرضا رحمانی، “تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار،” پژوهش پرستاری، vol. 14، no. 1 ، pp. 42–49، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383142/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button