Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

366
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری بر اضطراب، افسردگی، استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: بیماران مبتلا به آسم درجات بالایی از استرس را تجربه می نمایند. آموزش های روان شناختی می توانند سهم بسزایی در بهبود اضطراب, افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب, افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, 38 بیمار مبتلا به آسم به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه DASS-21 استفاده شد که در پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری, توسط افراد تکمیل گردید. درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس, طی ده جلسه بر روی گروه مداخله انجام گرفت, اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نگرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 آزمون تحلیل کوواریانس آنکوا, آنووا و اندازه های تکرار مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد, میانگین نمره متغیر افسردگی پیش آزمون (42/9± 6/7) و پس آزمون (55/5± 5/5) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/00=p). همچنین میانگین نمره متغیر افسردگی بین گروه های مداخله (7/90± 6/42) و شاهد (55/5± 5/5) یک ماه پس از مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/017=p). میانگین نمره متغیر استرس پیش آزمون (74/97± 10/5)و پس آزمون (5/22± 9/05) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (00/0=p). میانگین نمره متغیر اضطراب پس از مداخله بین گروه های مداخله (5/37± 4/53) و شاهد (7/90± 10/95) اختلاف معناداری داشته است (0/01=p). بستری مجدد در افراد گروه مداخله و گروه شاهد پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معناداری نداشته است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس بر بهبود اضطراب, افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم است. با توجه به بالا بودن اضطراب, افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم و موثر بودن مداخله ی آموزشی به صورت گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و لزوم توجه جدی به درمان های روان شناختی در این گروه بیماران ضروری می نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدی، فاطمه، فلاحی خشکناب، مسعود، رهگوی، ابوالفضل، محمدی شاهبلاغی، فرحناز، و رضاسلطانی، پوریا. (1399). تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری بر اضطراب, افسردگی, استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 6(4 )، 19-29. SID. https://sid.ir/paper/383529/fa

Vancouver: کپی

احمدی فاطمه، فلاحی خشکناب مسعود، رهگوی ابوالفضل، محمدی شاهبلاغی فرحناز، رضاسلطانی پوریا. تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری بر اضطراب, افسردگی, استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1399؛6(4 ):19-29. Available from: https://sid.ir/paper/383529/fa

IEEE: کپی

فاطمه احمدی، مسعود فلاحی خشکناب، ابوالفضل رهگوی، فرحناز محمدی شاهبلاغی، و پوریا رضاسلطانی، “تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری بر اضطراب, افسردگی, استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 6، no. 4 ، pp. 19–29، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383529/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا