Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

502
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکر نقاد بعنوان یکی از ابعاد سلامت روان در کتاب های درسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 375 | صفحه پایان 384

چکیده

 زمینه و هدف تفکر نقاد به عنوان یک تفکر هدفمند همواره مورد توجه نظام آموزش و پرورش در سطح جهانی بوده است, هدف از انجام تحقیق پیش رو تعیین جایگاه تفکر نقاد به عنوان یکی از ابعاد سلامت روان در کتاب های درسی دوره ابتدایی در قالب تحلیل محتوای کمی وکیفی می باشد. روش و مواد: این پژوهش توصیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شد و جامعه آماری آن کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی 97-1396 بود. نمونه شامل تمام جامعه آماری بوده, منبع اصلی تعیین مولفه های سلامت روان, کوریکولوم جامع آموزش سلامت در مدارس از مقطع پیش دبستانی تا پایان پیش دانشگاهی بود که با توجه به نظر هشت متخصص در حوزه سلامت روان مورد اصلاح قرار گرفت. روش گردآوری داده ها شناسایی, تحلیل و شمارش مقوله های هر کدام از واحدهای تحلیل متن, تصویر, فعالیت بر اساس سیاهه های تحلیل محتوا بود و به منظور تحلیل کمی داده های از روش آمار توصیفی یعنی محاسبه فراوانی استفاده شد. یافته ها از بین مولفه های تفکر نقاد, توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب و قضاوت بی طرفانه به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داشتند. بیشترین فراوانی مولفه های تفکر نقاد در کتب درسی پایه ششم و کمترین فراوانی در کتاب های پایه سوم بود. بیشترین فراوانی مولفه های تفکر نقاد بر اساس قالب ارایه, مربوط به فعالیت و کمترین فراوانی مربوط به تصویر بود. همچنین بر اساس محور بیشترین توجه به محور دانش و این درحالی است که محور مهارت فاقد هر گونه فراوانی بود. نتیجه گیری مطالعه نشان داد که میزان توجه به تفکر نقاد در کتاب های دوره ابتدایی کم بود. همچنین محور ارایه عمدتا دانش و قالب آن فعالیت بوده است و از محور مهارت چشم پوشی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مارابی، پیام، معماریان، نادره، بوالهری، جعفر، قهاری، شهربانو، و خرمی، زهرا. (1399). تفکر نقاد بعنوان یکی از ابعاد سلامت روان در کتاب های درسی دوره ابتدایی. سلامت اجتماعی، 7(4 )، 375-384. SID. https://sid.ir/paper/383956/fa

    Vancouver: کپی

    مارابی پیام، معماریان نادره، بوالهری جعفر، قهاری شهربانو، خرمی زهرا. تفکر نقاد بعنوان یکی از ابعاد سلامت روان در کتاب های درسی دوره ابتدایی. سلامت اجتماعی[Internet]. 1399؛7(4 ):375-384. Available from: https://sid.ir/paper/383956/fa

    IEEE: کپی

    پیام مارابی، نادره معماریان، جعفر بوالهری، شهربانو قهاری، و زهرا خرمی، “تفکر نقاد بعنوان یکی از ابعاد سلامت روان در کتاب های درسی دوره ابتدایی،” سلامت اجتماعی، vol. 7، no. 4 ، pp. 375–384، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا