مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

307
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی شخصیتی نوع دوستی بین دانشجویان پزشکی سال اول و پس از آزمون جامع علوم پایه و سال آخر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 97-1396

صفحات

 صفحه شروع 385 | صفحه پایان 390

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اهمیت نوع دوستی و عوارض شناخته شده نداشتن آن و خلا اطلاعاتی در مورد وضعیت آن در دانشجویان رد ه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی, این تحقیق در سال 1397 انجام شد. مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی روی 224 نفر شامل 80 نفر سال اول, 74 نفر پس از آزمون جامع علوم پایه, 70 نفر سال آخر انجام شد. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ویژگی شخصیتی نوع دوستی در 18 شاخص در یک طیف پنج گزینه ای؛ هرگز, گاهی, معمولا, بیشتر اوقات و همیشه سنجش شد و نقش سال تحصیلی, سن, جنس و. . . به عنوان عوامل مرتبط در سه طبقه نوع دوستی محدود, نوع دوستی ریسک پذیر و نوع دوستی ساده با آزمون کای دو قضاوت آماری شد. یافته ها: این تحقیق روی تعداد 224 نفر دانشجوی پزشکی در مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد. دانشجویان نوع دوستی خود را در 30. 3 درصد هرگز و 15. 3 درصد گاهی اعلام کردند و شدت نوع دوستی در 43 درصد ساده بوده است. نوع دوستی ریسک پذیر با افزایش سن کاهش و در زنان کمتر از مردان بوده است P<0. 001. نتیجه گیری: به نظر می رسد با افزایش مقطع تحصیلی, ویژگی شخصیتی نوعدوستی افزایش سال اول 3. 78 و پس از آزمون جامع علوم پایه 4. 02 و سال آخر4. 12 می یابد و نیز رفتار نوع دوستانه ساده 43 درصد, رفتار نوع دوستانه محدود 26 درصد و رفتار نوع دوستانه ریسک پذیری 31 درصد بوده و نشان می دهد که رفتار نوع دوستانه ریسک پذیر کاهش یافته و این برای آینده پزشکی جای نگرانی دارد زیرا اگر بیماری مشکل دار باشد, پزشکان در درمان ریسک نم یپذیرند زیرا اساس پزشکی باید بر اساس نوع دوستی باشد و وظیفه پزشک با نوع دوستی همگن است, لازمه پزشکی نوع دوستی است و البته در معیار ورود لحاظ نمی شود. به علاوه مطالعه ای نشده است که این ویژگی شخصیتی در دانشجویان چگونه است خلا اطلاعات بنابراین این تحقیق روی دانشجویان پزشکی در سه مقطع اول, پس از آزمون جامع علوم پایه و آخر در سال 1397 انجام شد. بیمار مشکل ساز خواهد شد. این تحقیق به بررسی علل و اقدام های لازم برای ارتقای پدیده نوع دوستی بویژه نو عدوستی ریسک پذیر توصیه می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری لاکه، مریم، شایان، شرمین، شمس، جمال، و برومندنیا، نسرین. (1399). مقایسه ویژگی شخصیتی نوع دوستی بین دانشجویان پزشکی سال اول و پس از آزمون جامع علوم پایه و سال آخر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 97-1396. پژوهش در پزشکی، 44(2 )، 385-390. SID. https://sid.ir/paper/384095/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری لاکه مریم، شایان شرمین، شمس جمال، برومندنیا نسرین. مقایسه ویژگی شخصیتی نوع دوستی بین دانشجویان پزشکی سال اول و پس از آزمون جامع علوم پایه و سال آخر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 97-1396. پژوهش در پزشکی[Internet]. 1399؛44(2 ):385-390. Available from: https://sid.ir/paper/384095/fa

    IEEE: کپی

    مریم اکبری لاکه، شرمین شایان، جمال شمس، و نسرین برومندنیا، “مقایسه ویژگی شخصیتی نوع دوستی بین دانشجویان پزشکی سال اول و پس از آزمون جامع علوم پایه و سال آخر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 97-1396،” پژوهش در پزشکی، vol. 44، no. 2 ، pp. 385–390، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button