مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی 4 تا 8 ساله

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 70

کلیدواژه

چکیده

 سابقه و هدف: ارزیابی توانایی درک و بیان اسامی, بخشی از ارزیابی بالینی زبان است که به طور روزمره در کلینیک های گفتار درمانی انجام می شود. هدف ما از این پژوهش, دسترسی به شاخص های آمار توصیفی مربوط به توانایی درک و بیان اسامی در گروهی از کودکان طبیعی سمنانی و مقایسه میانگین امتیازات گروه های سنی مختلف و نیز دو جنس با یکدیگر است.مواد و روش ها: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی –  تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش, 150 نفر از کودکان طبیعی 4 تا 8 ساله مهدکودک ها, کودکستان ها و دبستان های شهر سمنان به طور تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی درک و بیان اسامی در این پژوهش از "آزمون تصویری اسامی" استفاده شد. پس از به دست آمدن نتایج آزمون در مورد هر فرد و استخراج داده های کل افراد, داده های پژوهش به کمک آمار توصیفی, آزمون تی, آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون ضریب همبستگی, با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین امتیازات هر سه مورد (امتیازات درک, بیان و کل) با افزایش سن افزایش می یابد (P =0.000)؛ در هر سه مورد, امتیازات دختران در مقایسه با امتیازات پسران کم تر است (در هر سه مورد P=0.05)؛ و با افزایش توانایی کودکان در درک اسامی, توانایی آن ها در بیان اسامی نیز بیش تر می شود (P=0.000 و 0.821=r).نتیجه گیری: نتایج این آزمون می تواند بخشی از اطلاعات آماری لازم برای تصمیم گیری های بالینی درباره افراد مشکوک به اختلالات زبانی باشد. دختران در مقایسه با پسران در درک و بیان اسامی از توانایی کم تری برخوردارند؛ شاید یکی از دلایل برتری پسران به دختران در درک و بیان اسامی در جامعه مورد مطالعه, شرایط فرهنگی و محیطی پیرامون آن ها باشد, که برای پسران امکان ارتباطات گسترده تری را با محیط اطراف در مقایسه با دختران فراهم ساخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری شوکی، یونس، جنابی، محمدصادق، کیهانی، محمدرضا، قلیچی، لیلا، و کسبی، فاطمه. (1384). بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. کومش، 7(2-1)، 63-70. SID. https://sid.ir/paper/384304/fa

    Vancouver: کپی

    امیری شوکی یونس، جنابی محمدصادق، کیهانی محمدرضا، قلیچی لیلا، کسبی فاطمه. بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. کومش[Internet]. 1384؛7(2-1):63-70. Available from: https://sid.ir/paper/384304/fa

    IEEE: کپی

    یونس امیری شوکی، محمدصادق جنابی، محمدرضا کیهانی، لیلا قلیچی، و فاطمه کسبی، “بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله،” کومش، vol. 7، no. 2-1، pp. 63–70، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384304/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button