مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

474
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرهمدان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 52

چکیده

 سابقه و هدف: کودکان کم توان ذهنی دچار تأخیر کلی هستند که روی رشد حرکتی, شناختی, ارتباطی, گفتار و زبان آنها تأثیر می گذارد. کاهش در تعداد واژگان و سازمان دهی ضعیف واژگان ذهنی از جمله پیامد های بارز کم توان ذهنی است. هدف از این مطالعه بررسی توانایی درک و بیان اسامی و پایایی آزمون-بازآزمون دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی, روی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر فارسی زبان شهر همدان بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی, 40 کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر با میانگین سنی 25/1± 9/7 سال (22 پسر و 18 دختر) به عنوان نمونه ها ی مورد بررسی از آموزشگاه استثنایی شهر همدان انتخاب شدند. جهت بررسی توانایی درک و بیان اسامی از دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی استفاده گردید و به منظور بررسی پایایی آزمون-بازآزمون نیز, 10 کودک طی دو نوبت, با فاصله زمانی یک روز, مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: بین امتیازات درک و بیان اسامی, رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت(662/0=r و 001/0>P). مقایسه میانگین امتیازات درک و بیان اسامی در دو جنس حاکی از آن بود که این تفاوت ها معنی دار نیستند. بررسی پایایی آزمون-بازآزمون هم حاکی از این بود که این دو آزمون پایایی مطلوبی دارند. نتیجه گیری: شاخص های آماری حاصل در کودکان کم توان ذهنی مورد مطالعه, همراه با شاخص های مشابه به دست آمده از شهرهای دیگر, بخشی از داده های هنجار برای این دو آزمون را فراهم ساخته است. یافته های به دست آمده و نیز تأیید پایایی آزمون ها, نشان دهنده کارایی این دو آزمون در موقعیت های پژوهشی و بالینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، بهاره، و رضایی، محمد. (1399). بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرهمدان. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 27(1 (مسلسل 95) )، 45-52. SID. https://sid.ir/paper/362198/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی بهاره، رضایی محمد. بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرهمدان. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1399؛27(1 (مسلسل 95) ):45-52. Available from: https://sid.ir/paper/362198/fa

    IEEE: کپی

    بهاره رضایی، و محمد رضایی، “بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرهمدان،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 27، no. 1 (مسلسل 95) ، pp. 45–52، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362198/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا