مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی احتمال خطای انسانی در راهبری جرثقیل های برجی با استفاده از روش شاخص احتمال موفقیت

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 سابقه و هدف: خطای انسانی شایع ترین دلایل حوادث ناشی از راهبری جرثقیل ها در صنعت ساخت و ساز می باشد. خطاهای اپراتور که ناشی از عوامل مختلفی در حین عملیات باربرداری توسط جرثقیل می باشد (SLIM: Success Likelihood Index Model), به عنوان روشی ساده و مؤثر برای ارزیابی احتمال خطای انسانی کاربرد دارد. مواد و روش ها: در این مطالعه از روش SLIM جهت ارزیابی و مدیریت احتمال خطای انسانی در عملیات باربرداری توسط جرثقیل های برجی استفاده شد. پس از تشکیل تیم متخصص, عوامل شکل دهنده مؤثر بر خطاهای مورد نظر در عملیات جرثقیل ها شناسایی شدند. سپس میزان نرخ و وزن این عوامل تعیین گردید و در انتها با محاسبه SLI (Success Likelihood Index) کل, میزان احتمال خطای انسانی برای هر خطا محاسبه شد. یافته ها: ابتدا شش PSF (PSF: Performance Shaping Factor) تأثیرگذار بر راهبری جرثقیل های برجی توسط متخصصین تعیین شد. از میان PSF های شناسایی شده, آموزش بیشترین تأثیر را بر ایجاد احتمال خطای انسانی داشت. با محاسبه احتمال خطای انسانی براساس SLI های محاسبه شده, مشخص گردید که خطاهای برخورد با موانع, لمس خطوط برق و واژگون شدن جرثقیل, بیشترین HEP (Human Error Probability) را به ترتیب با مقادیر 2-10×70/1, 2-10×69/1 و 2-10×62/1 به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که بیشترین احتمال خطای انسانی در عملیات باربرداری جرثقیل ها مربوط به خطای برخورد با موانع می باشد. همچنین مؤثرترین PSF ها در ایجاد خطا, آموزش, شرایط, ابزار و تجربه هستند؛ از این رو با ارائه راه کارهایی همچون برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی مداوم, به روزرسانی دستورالعمل ها و تعیین افرادی با تجربه کاری بالا به عنوان اپراتور جرثقیل می توان قابلیت اطمینان و ایمنی کلی عملیات باربرداری را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی علی آبادی، مصطفی، و خورشیدی کیا، سمانه. (1399). ارزیابی احتمال خطای انسانی در راهبری جرثقیل های برجی با استفاده از روش شاخص احتمال موفقیت. مهندسی بهداشت حرفه ای، 7(2 )، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/384699/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی علی آبادی مصطفی، خورشیدی کیا سمانه. ارزیابی احتمال خطای انسانی در راهبری جرثقیل های برجی با استفاده از روش شاخص احتمال موفقیت. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1399؛7(2 ):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/384699/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی میرزایی علی آبادی، و سمانه خورشیدی کیا، “ارزیابی احتمال خطای انسانی در راهبری جرثقیل های برجی با استفاده از روش شاخص احتمال موفقیت،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 7، no. 2 ، pp. 54–61، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button